Auton ohjaamo. Kuvituskuva.
7.1.2021
Autoverolain uudistuksen myötä hakuprosessi vamman perusteella tai erityisestä syytä haettavalle autoveron palautukselle muuttui kaksiosaiseksi. Hakemus liitteineen tehdään nyt myös Verohallinnon omavero.fi-sähköisen asiointipalvelun kautta. Uusia säännöksiä sovelletaan palautushakemuksiin, jotka tulevat vireille 1.1.2021 tai sen jälkeen.

Lakiuudistuksen jälkeen aiempi autoveron palautus (51 §) muuttuu vamman perusteella tehtäväksi palautukseksi ja aiempi autoveron huojennus (50 §) muuttuu erityisestä syystä myönnettäväksi palautukseksi. Nämä molemmat autoveroa koskevat menettelyt sisällytetään autoverolain 26 §:ään.

Mikä muuttuu?

1) Kaksiosainen hakuprosessi

Hakuprosessi vamman perusteella tai erityisestä syytä haettavalle autoveron palautukselle on nyt kaksiosainen. Ensin pitää hakea päätöstä siihen, että saa oikeuden autoveron palautukseen. Tämän jälkeen, jos päätös on myönteinen, hakija voi jättää erillisen hakemuksen autoveron palautuksesta. Hakemus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun ajoneuvo on merkitty rekisteriin ensimmäistä kertaa.

2) Hakemus ja liitteet Verohallinnon omavero.fi-sähköisen asiointipalvelun kautta

Hakemus autoveron palautuksesta tehdään sähköisesti omavero.fi-asiointipalvelussa. Sitä kautta lisätään myös hakemuksen liitteet, kuten esimerkiksi lääketieteellinen selvitys terveydentilasta, jäljennös ajokortista ja kauppasopimus. Vaihtoehtoisesti Verohallinnon sivuilta löytyy Verohallinnon oma hakemuslomake ja postitusosoite hakemukselle. Vapaamuotoisia hakemuksia ei jatkossa käsitellä.

3) Erilaiset liitteet erityisestä syystä haettavaan autoveropalautukseen

Kriteerit erityisestä syystä haettavaan autoveropalautukseen poikkeavat vamman perusteella haettavasta palautuksesta. Tämän takia myös hakemukseen liitteet ovat osittain erilaiset. Näitä ovat esimerkiksi auton tarpeeseen vaikuttavat erityistarpeen perustelut ja taloudelliset perusteet.

4) Autoveron palautus maksetaan vain auton omistajalle tai haltijalle

Autoveron palautus maksetaan suoraan auton omistajalle tai haltijalle. Osamaksukauppa ei ole este eikä se myöskään siirrä autoveron palautuksen maksamisen ajankohtaa tuonnemmaksi auton haltijalle.

Lue myös Verohallinnon sivuilta autoverolain uudistuksesta.

Lue lisää autoilun verotuista Invalidiliiton kotisivuilta.

Lisätietoa Riitta Saksanen, sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija, Invalidiliitto, riitta.saksanen@invalidiliitto.fi