18.12.2018
Invalidiliitto on kahdella tapaa osallistunut Ei myytävänä -kansalaisaloitteen valmisteluun loppuvuonna.

Ensinnäkin Invalidiliitto on tavannut yhdessä kansalaisaloitteen allekirjoittaneiden vammaisjärjestöjen kanssa eri eduskuntapuolueiden kansanedustajia eduskunnassa: muun muassa 4. joulukuuta Sinisten eduskuntaryhmää ja erikseen vielä 11. joulukuuta aamiaistapaamisella kaikkien puolueiden edustajia. Työ- ja elinkeinoministeriön virkamiehiä tapasimme 10. joulukuuta yhdessä Autismi-ja Aspergerliiton sekä Suomen CP-liiton edustajien kanssa tarkoituksena hakea ratkaisua hankintalain kautta vammaispalveluiden järjestämisessä ja hankinnoissa, johon myös kansalaisaloite tähtää.

Toiseksi Invalidiliitto on osallistunut Terveyden ja hyvinvointilaitoksen koordinoimaan vammaispalveluiden järjestämistapojen ja hankintojen koulutuskiertueen valmisteluun, johon sosiaali- ja terveysministeriö on esittänyt 300.000 euron määrärahaa ensi vuodelle. Tarkoituksena on pitää aloitustilaisuus 29.1.2019, johon sosiaali- ja terveysministeriön perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko sekä työministeri Jari Lindström osallistuvat. Tätä aloitustilaisuutta, koulutuskiertuetta sekä siihen liittyvää aineistoa Invalidiliitto on ollut työstämässä marras- ja joulukuun ajan. Koulutuskiertueesta voi lukea lisää THL:n kotisivuilla.

Invalidiliiton mielestä on tärkeää, että kansalaisaloitteille annetaan niiden käsittelyssä asianmukainen painoarvo ja Ei myytävänä -kansalaisaloite saadaan maaliin tällä hallituskaudella.