Mieshenkikö istuu puhujan paikalla yleisön edessä.
25.11.2019
Kaakkois-Suomen alueen yhdistykset tapasivat kansanedustajia Kotkassa 23.11.

Kouvolan Seudun Invalidit ry:n puheenjohtaja Keijo Kaskiaho alusti keskustelua puheenvuorolla, jossa käsiteltiin Invalidiliiton ajankohtaisia vammaispoliittisia teemoja kuten esteettömyys ja saavutettavuus, vammaispalvelulaki sekä Sopivaa työtä kaikille -konsepti.

Esiintyjiä lavalla

Eniten keskustelua herättivät esteettömyyteen liittyvät asiat vammaisten ihmisten arjessa.  Kansanedustaja Juho Eerola halusi kuulla konkreettisia esimerkkejä kokemustoimija Elina Kurvilta, joka kertoikin vammaisuuden aiheuttamista haasteista päästä konsertteihin sekä muihin tilaisuuksiin nuoren ihmisen näkökulmasta.

Kymenlaaksoon ja Etelä-Karjalaan suunnitteilla olevan maakunnallisen järjestöjen neuvottelukunnan perustaminen ja vammaisneuvostojen rooli suhteessa tähän vaikuttamistoimielimeen nousi keskusteluun järjestöagentti Henna Hovin puheenvuoron jälkeen.

Neuvottelukunta ei uhkaa vammaisneuvostojen asemaa, ja järjestöjen tarpeita kuunnellaan valmisteluissa aidosti yhteistyössä, Hovi totesi.

Kaakkois-Suomen alueen yhdistysten Loska-päivää vietettiin ensimmäisen kerran Kotkassa 23.11. Tilaisuuteen osallistui noin 70 yhdistyksen jäsentä kolmesta eri maakunnasta.

Mukana olleet yhdistysten jäsenet kokivat tilaisuuden tärkeäksi osaksi alueen vaikuttamistyötä, totesi tilaisuudesta vastannut järjestöasiantuntija Tiina Ihalainen.

Tulevaisuudessa alueen vaalipiirin kansanedustajat kutsutaan vuosittain vastaavaan tilaisuuteen. Kansanedustaja Ville Kaunisto totesi omassa kommenttipuheenvuorossa tilaisuuden olleen mielenkiintoinen ja lupasi viedä vammaisten ihmisten etuuksia koskevia asioita eteenpäin eduskunnan käytävillä.