Sambialainen opettaja seisoo kyynärsauvan kanssa fläppitaulun edessä.
15.8.2018
Vammaisalan kehitysyhteistyöjärjestö Vammaiskumppanuus ry:n ja sen jäsenjärjestöjen keväällä alkanut koulutukseen keskittyvä some-kampanja jatkuu elokuussa. Kampanjan slogan on ”koulutus antaa tulevaisuuden”.

Kampanjan tavoitteena on viestittää, että oikeus koulunkäyntiin on taattava kaikille. Kehitysmaissa asuvista vammaisista lapsista vieläkään suurin osa ei pääse osallistumaan kouluopetukseen. Suurin osa maailman vammaisista lapsista ja ihmisistä asuu kuitenkin kehitysmaissa.

Invalidiliitto osallistuu kampanjaan sambialaisen sisarjärjestönsä ZNAPDin (Zambia National Association of Persons  with Physical Disabilities) kanssa ja korostaa omissa viesteissään, että koulu ja opetus kuuluvat kaikille, myös vammaisille opettajille ja kouluttajille. ZNAPDin aktiivit jäsenet ja erityisesti myös sen liikuntavammaiset naisjäsenet toimivat itse myös kouluttajina ja opettajina paikallisissa yhteisöissä. Tärkeintä on ammattitaito ja sen lisäksi esteettömät opetustilat sekä liikkumisen mahdollistavat apuvälineet.

Kuvia sambialaisista peruskoulunopettajista Sambian maaseudulta löydät kehitysyhteistyötoimintamme instagram-tililtä, osoitteesta www.instagram.com/kehy_invalidiliitto/.

Invalidiliitto toimii jäsenenä Vammaisalan kehitysyhteistyöjärjestössä Vammaiskumppanuus ry:ssä.