kuva taksista
14.11.2018
Invalidiliitto tapasi Kelan edustajia sairasvakuutuslain perusteella korvattavien matkojen tiimoilta. Tapaaminen oli jatkumoa pitkäaikaiselle yhteistyölle.
Taulujen edessä Invalidiliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Saksanen,  Kelan vastaava suunnittelija Anne Giss, Kelan lakimies Samuli Niskanen ja Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen

– Sidosryhmäyhteistyö on tärkeää Kelalle, Kelan lakimies Samuli Niskanen totesikin.

Yhteistyötapaamisessa nostettiin esille muun muassa Invalidiliiton Mitä mieltä taksipalveluista? -selvitys ja tästä Kelan vastuulle kuuluvien matkojen toimivuus selvityksen valossa.  Keskustelussa todettiin tarvetta kehittää palvelua edelleen. Selvitys on luettavissa Invalidiliiton kotisivuilla >>

Erityisesti puhututti vaikeimmin vammaisten näkymättömyys kuljetusten toimivuustilastoissa.

– Kelan tilastojen mukaan tällä hetkellä 99 prosenttia matkoista toteutuu hyvin. Kuitenkin tiedämme kentältä, että näin ei ole ja tuohon yhteen prosenttiin mahtuu satoja ei-onnistuneita tai ajamattomia kohtuuttomia tilauksia. Miten juuri nämä vaikeimmin vammaiset saataisiin näkyviksi palvelujen kehittämisessä ja niiden kuvaamisessa? Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen kysyi.

Invalidiliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Saksanen toi esille, että toimivien kuljetuspalveluiden merkitys on yksilön kannalta sekä yhteiskunnallisesti tärkeää.

– Siksi niiden toimivuus tulee varmistaa ja myös kaluston riittävyys erityisesti kaksipaikkaisten invataksien osalta, Saksanen sanoi.

– Kelalla on sama tahtotila, vahvisti Kelan vastaava suunnittelija Anne Giss.

Kelan korvaamista kuljetuksista 80 prosenttia ajetaan henkilöautolla ja vain 20 prosenttia erityisajoneuvoilla.