kuvituskuva.
27.8.2021
Jokaisella vammaisella ihmisellä on yhdenvertainen oikeus yksilöllisen tarpeensa mukaisiin palveluihin. Tämän Invalidiliitto viestitti perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurulle (sd) keskustelussa vammaispalvelulain uudistamisesta.

Keskustelussa vaihdettiin näkemyksiä vammaispalvelulain valmisteluun liittyen. Erityisenä painopisteenä oli henkilökohtainen apu ja sen voimavaraedellytys.

- Jokaisella vammaisella on oikeus hänelle sopiviin palveluihin, mutta yksi palvelumuoto ei voi olla vastauksena kaikkiin erilaisiin palvelutarpeisiin. Invalidiliitto pitää tärkeänä, että henkilökohtainen apu säilyy uudessa laissa nykymuodossaan, mutta kannustamme lainvalmistelijoita hakemaan edelleen ratkaisuja niiden vammaisten ihmisten palvelujen kehittämiseksi, jotka eivät pysty käyttämään henkilökohtaista apua, sanoi Invalidiliiton toimitusjohtaja Janne Juvakka.

Lain valmistelu jatkuu syksyn aikana. Tarkoituksena on, että uusi vammaispalvelulaki tulisi voimaan vuonna 2023.

Lisätietoa vammaispalvelulain uudistamisesta löytyy Invalidiliiton kotisivuilta.