25.3.2021
Ammattiopisto Spesia järjesti usean tahon kanssa Duuniin -työelämätapahtuman opiskelijoille verkossa 10.3. Tapahtuma oli osa Spesian vahvaa opiskelijoiden työelämäpanostusta ja sai innostuneen vastaanoton.

Spesiassa panostetaan vahvasti työelämälähtöiseen opiskeluun ja opiskelijoiden työelämävalmiuksiin.

- Se lähtee jo Spesian sloganista: Työ. Elämä. Spesia. Uskomme jokaisen oikeuteen työskennellä ja siihen että kaikille on löydettävissä sopiva työpaikka, Spesian työelämäpäällikkö Linda Helsenius sanoo.

Työelämävalmiudet hallussa

Työelämä on tärkeä osa opiskelua Spesian noin 1300 opiskelijalle.

- Työelämä tulee mukaan opiskelijoiden suorittaessa opintoja työssä oppien. Pyrimme siihen että opiskelijoillamme on riittävät eväät työelämään siirtymiseen, Helsenius sanoo.

Spesian työelämäasiantuntijuutta on vahvistettu ja uusia valmentajia palkattu. Opiskelijoita ovat tukemassa työvalmentajat, työhönvalmentajat ja yritysvalmentajat. Tutkintotavoitteisella puolella toimii työvalmentajia. Valmentavalla puolella (Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA sekä työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus TELMA) on työhönvalmentajia, jotka ovat työpaikoilla tukemassa ja luomassa onnistumisen kokemuksia sekä tukemassa opiskelijaa oman alan löytämisessä. Yritysvalmentajat taas luovat yrityskontakteja ja vastaavat tapahtumista.

Verkon kautta työelämästä

Yritysvalmentajat Tiia Ollikainen, Laura Toppinen, Tiina Perkiö ja Sari Råman vastasivat Duuniin-tapahtuman järjestämisestä ja koordinoimisesta.

- Meillä oli visio työelämään liittyvän tapahtuman tarjoamisesta kaikille opiskelijoillemme tänä keväänä, Helsenius sanoo.

Verkkotapahtumaan päädyttiin koska Spesialla on useita päätoimipaikkoja ja toimipisteitä. Myös koronasulku oli merkittävä syy etätapahtuman järjestämiselle.

Duuniin-tapahtuma oli ensimmäinen näin laaja rekry-tapahtuma Spesiassa.

- Tämä oli meille aivan uusi konsepti. Panostus oli suuri, joten tarvitsimme mukaan myös yhteistyökumppaneita. Yhdessä toimien saatoimme tavoittaa suuremman määrän opiskelijoita ja työttömiä työnhakijoita. Lopulta mukana oli 13 yhteistyökumppania.

Vuokratöitä ja omaa talouden hallintaa

Tapahtuman ohjelma oli jaettu kahtia. Aamupäivän ohjelma oli avoin kaikille. Henkilöstövuokrausyritys kertoi omista toimintatavoistaan ja siitä, miten se voi olla hyvä ensi askel työelämään. Myös TE-toimisto piti puheenvuoron. Oman talouden hallinnasta oli kertomassa Talous ja nuoret TAT. Aamupäivän osuuden juonsi näyttelijä ja opettaja Ernest Lawson, josta pidettiin kovasti.

Iltapäivällä Jyväskylällä, Pieksämäellä, Järvenpäällä ja Turulla oli paikkakuntakohtaiset huoneet, joissa teemoina olivat kesätyö, (kevyt)yrittäjyys sekä mistä saa apua, kuten TE-toimistoista, Vaikuttamoista ja Ohjaamoista. Lisäksi Spesian työhönvalmentajat olivat järjestäneet TELMA-opiskelijoille omaa ohjelmaa.

- Pyrimme tarjoamaan jokaiselle jotakin, Helsenius sanoo.

Eteenpäin katsova tapahtuma sai kiitosta

Tapahtuma tavoitti yli 2000 osallistujaa ja sujui Helseniuksen mukaan yllättävän hyvin.

- Palaute oli erinomaista. Toivottiin lisää vastaavia matalan kynnyksen eli verkon välityksellä tapahtuvia rekrytointitapahtumia. Korona-aika aiheuttaa näköalattomuutta, kun ei pääse näkemään ja kuulemaan ja tiedon etsintä jää omalle vastuulle. Tarjonnan monipuolisuus koettiin mieluisaksi. Saimme kiitosta siitä, että tapahtuma katsoi kohti tulevaisuutta.

Tapahtuma oli myös avartanut osallistujien näkökulmia.

- Osallistujat olivat saaneet ahaa-elämyksiä, että ai, tätä voi tehdä tälläkin tavalla ja mitä kaikkia eri väyliä voi käyttää.

Keikkatyöalusta tulossa käyttöön

Invalidiliiton ja Work Pilots Oy:n kehittämä Sopivaa työtä kaikille -digitaalinen keikkatyöalusta on yksi keino parantaa myös Spesiasta valmistuvien opiskelijoiden työnsaantia. Keikkatyöalusta otetaan myöhemmin käyttöön Spesiassa.

- Tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä Work Pilots Oy:n kanssa, otamme alustan käyttöön ja mahdollistamme työkeikkoja meiltä valmistuneille Sopivaa työtä kaikille palveluun osallistuneille. Näin he pääsevät kokeilemaan omaa alaa, saavat ensimmäisen tuntuman työelämästä ja onnistumisen kokemuksia omasta pärjäämisestä. Se on tässä ajassa nyt erityisen tärkeää.

Invalidiliiton työelämän ja yrittäjyyden asiantuntija Sinikka Winqvist toivoo, että työnantajat tarjoaisivat nuorille mahdollisuuden kokeilla keikkatyötä ja kartuttaa keikkatyön avulla ensimmäisiä työkokemuksia. Work Pilots Oy:n keikkatyöalusta on helppo tapa yritykselle näyttää yhteiskuntavastuutaan ja näin nuori saa työkokemusta.

Invalidiliitto aloitti yhteistyön Lihastautiliiton ja Neuroliiton kanssa ja järjestää huhtikuussa koulutuksia alustan käytöstä.

Teksti: Kirsi Tervamäki

Duuniin-työelämätapahtuman Spesian yhteistyökumppaneita olivat: StaffMill Oy, TAT, TE-keskus, Jyväskylän palvelualan opisto, Ohjaamo Jyväskylä ja Keski-Suomen TE-palvelut, Järvenpään Vaikuttamo, Keuda, Seurakuntaopisto, Esedu, Aiku-hanke, Pieksämäen kaupunki ja TE-palvelut, Amisrekry, N-Clean Oy sekä Turun Ohjaamo.