Sinisellä taustalla kuusi palloa jossa piirrettynä mies heiluttamassa, kaupan ikkuna jossa open-kyltti, lentokone, kädet näppäimistöllä, luminen maisema, 2 laatikkoa päällekkäin.
27.11.2019
Kansainvälinen vammaisten päivä on 3.12.2019. Viikon aikana (2.-5.12.) Invalidiliitto ja sen jäsenyhdistykset nostavat esiin vammaisten ihmisten yhdenvertaisen mahdollisuuden osallistua ja elää yhteiskunnassa.

Yhdenvertaisuus ja sen toteutuminen tarkoittavat vammaisen ihmisen elämässä sitä, että vammainen ihminen voi elää aivan normaalia elämää, esimerkiksi opiskella, tehdä työtä, harrastaa ja perustaa perheen. Vammastaan huolimatta hän pystyy liikkumaan paikasta toiseen, tilat ovat esteettömiä ja ihmisten asenteet myönteisiä. Arki sujuu ilman ongelmia.

Osallistu some-haasteeseen

Invalidiliitto haastaa ihmisiä tekemään yhdenvertaisuusteon. Yhdenvertaisuusteko voi olla vaikka se, että varmistetaan, että rollaattorilla tai pyörätuolilla kulkeva ihminen pääsee turvallisesti bussin kyytiin, tehdään lumityöt naapurin puolesta tai selvitetään, miten saada aikaiseksi esteetön pääsy vaikka kirjastoon tai ruokakauppaan, jonne ei ole aiemmin päässyt esimerkiksi pyörätuolilla. Jaa oma yhdenvertaisuusteko somessa liittämällä siihen hastagit #yhdenvertaisuusteko #vammaistenpäivä @invalidiliitto. Mukaan voi haastaa myös kaverin.

Yhdenvertaisuustekovaihtoehtoja:

Yhdenvertaisuutta on...

...esteetön ruokakauppa.

Pystyykö lähikaupassasi kulkemaan hyllyjen välissä pyörätuolilla? Entä saatko apua, jos et ylety ottamaan ylähyllyltä tuotteita? Onko kaupan aulassa penkki, jossa voi levähtää? Jos näin ei ole, mitä voisit tehdä asian eteen?

...lentoyhtiö, joka huomioi toimintaesteiset matkustajat.

Pyörätuolilla ja muilla apuvälineillä kulkevat pitää huomioida myös lentoyhtiöissä.

…mahdollisuus työhön.

Onko työkaverinasi vammainen ihminen? Jos ei vielä ole, miksi ei? Onko työpaikkasi esteetön? Miten teillä asennoidutaan mahdolliseen vammaiseen ihmiseen työkaverina?

...tehdä lumityöt naapurin puolesta.

Onko naapurin katuosuus aina auraamatta? Meneekö portilta talon ovelle vain pieni polku? Pysyvätkö lumiauran vallit naapurin portin edessä päivästä toiseen? Voitko tehdä asialle jotain?

...inva-wc, joka ei ole täynnä tavaraa.

Pidetäänkö lähiravintolasi tai kauppakeskuksen inva-wc:tä tavaroiden säilytyspaikkana vai pääseekö sinne oikeasti silloin, kun on hätä? Mahtuuhan sinne myös sähköpyörätuolilla ja avustajan kanssa? Jos näin ei ole, voitko vaikuttaa asiaan?

...kauppakeskus, jossa on penkkejä joissa levähtää.

Onhan kauppakeskuksessa penkkejä, joissa voi levähtää ostosten lomassa ja katsella ohikulkevia ihmisiä? Jos ei, mitä voisit tehdä asialle?

...inva-paikka, johon parkkeeraavat vain vammaiset.

Inva-paikka on tarkoitettu vammaisten ihmisten pysäköintiä varten. Oletko huomannut, että siihen parkkeeraavat myös autot, joissa ei ole vammaisen pysäköintilupaa? Jos näin, mitä voisit tehdä asialle?

...antaa istumapaikka bussissa.

Astuuko bussiin ihminen, joka näyttää siltä, että hänen olisi hyvä päästä istumaan? Voitko antaa paikkasi hänelle?

…mahdollisuus koulutukseen.

Onko koulussasi tai oppilaitoksessasi huomioitu vammaiset ihmiset? Pystyykö siellä liikkumaan pyörätuolilla? Voiko henkilökohtainen avustaja osallistua oppitunneille? Entä otetaanko vammainen oppilas tai opiskelija mukaan kaikkeen toimintaan? Jos näin ei ole, voisitko tehdä jotain asialle?

...liikkua tuoksuttomana julkisilla paikoilla.

Tiesitkö, että haju- ja partavetesi tai hiuslakkasi voi saada aikaan tuoksuyliherkässä ihmisessä nuhaa, nenän kutinaa, päänsärkyä, silmäoireita tai pahimmillaan pahoinvointia, yskää, hengenahdistusta, kurkun karheutta, iho-oireita ja huimausta? Jos et tiennyt, voitko jättää hajusteet käyttämättä?

…mahdollisuus harrastaa ja liikkua.

Onko sinun kotikunnassasi myös vammaisen ihmisen mahdollista harrastaa ja liikkua? Onko kunnan tarjoamissa liikuntapalveluissa myös vammaisille esim. soveltavaa liikuntaa? Pääseekö kirjastoon pyörätuolilla? Entä leffaan? Jos näin ei ole, mitä voisit tehdä asian eteen?

…kysyä kaverilta mitä kuuluu.

Milloin olet viimeksi kysynyt kaveriltasi, mitä hänelle oikeasti kuuluu? Voisitko tehdä sen tänään?