Koronarokotteita. Kuvituskuva.
22.1.2021
Invalidiliitto ja Näkövammaisten liitto esittivät 18.1.2021, että sosiaali- ja terveysministeriö säätäisi koronavirusrokotteisiin tehtävät taksi- ja invataksimatkat korvattavaksi niille vammaisille ihmisille, jotka muutoin eivät kykene saavuttamaan rokotuspisteitä. Lisäksi Invalidiliitto on ollut yhteydessä THL:een koskien rokotusjärjestystä koskevan ohjeistuksen tarkennustarpeita.

Invalidiliittoon on tullut viime aikoina runsaasti yhteydenottoja ongelmista ja epäselvyyksistä liittyen siihen, miten vammainen ihminen, joka ei kykene käyttämään julkisia joukkoliikennevälineitä ja jolla ei ole oman auton käytön mahdollisuutta, pääsee matkustamaan koronarokotuksiin.

Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen totesi twiitissään 21.1.2021: ”Matkat koronarokotuksiin tulevat Kela-korvattaviksi, kun koronarokottamiselle säädetään Kela-korvaus yksityiseen terveydenhuoltoon. Valmistelussa olevalla lainmuutoksella varmistetaan, että korvausjärjestelmä tukee koronarokottamisen sujuvaa järjestämistä”.

Korvattavat rokotusmatkat edesauttavat yhdenvertaista rokotesuojaa

Invalidiliitto on tyytyväinen, että ministeri reagoi asiaan. Nyt tarvitaan nopeita toimenpiteitä koskien sekä rokotusmatkoja että myös muitakin ennaltaehkäiseviä sote-palveluita, kuten seulontoja.

- Moni vammainen ihminen elää perustoimeentulon varassa. On vaarana, että kaikkein vähävaraisimmat vaikeavammaiset eivät halukkuudestaan huolimatta kykene matkustamaan rokotuspisteisiin, sanoo Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen

Koronarokotusjärjestys on vaaraksi henkilökohtaisen avun riskiryhmäläisille

Invalidiliitto on parin viime viikon aikana useaan otteeseen tiedustellut THL:stä sekä Kansalliselta rokotusasiantuntijatyöryhmä KRAR:lta tarkennuksia annettuun kansalliseen rokotusjärjestykseen. Invalidiliiton tiedustelu on koskenut kaikkien vammaisten ihmisten, mutta erityisesti henkilökohtaista apua käyttävien vaikeavammaisten ja heidän avustajiensa sekä palveluasumisen piirissä olevien vammaisten rokottamista. Henkilökohtaiset avustajat on listattu viime keväänä yhteiskunnan kannalta kriittisten toimialojen joukkoon.

Näiden ihmisryhmien osalta rokoteohje on epäselvä. Asiaa on Invalidiliiton tietojen mukaan käsitelty 19.1.2021 kansallisen rokotusasiantuntijaryhmän kokouksessa. Toivottavasti tilanne selkiytyy pian.

Henkilökohtaisen avun käyttäjät eivät ole välttämättä koti- tai sairaanhoidon asiakkaita, eivätkä kaikki asu toimintayksiköissä.

- Muuttuneen viruskannan vuoksi pitää toimia nopeasti. Kunnissakin odotetaan tarkennuksia rokoteohjeeseen. Monet vaikeavammaiset ihmiset kuuluvat myös sairausperusteisesti riskiryhmään vakavan tautiryhmän osalta. Osaa heistä ei tästä syystä mahdollisesti otettaisi tehohoitoon, sanoo Nieminen.

Lisätietoa: Elina Nieminen, lakimies, Invalidiliitto, elina.nieminen@invalidiliitto.fi.

Uutinen julkaistu 22.1.2021 klo 13

Lue myös Helsingin Sanomien mielipidekirjoitus 22.1.2021 klo 14: Ministeri Aino-Kaisa Pekonen: Koronarokotukseen tehtyjen matkojen Kela-korvauksen valmistelu on käynnissä