Nuorta pyörätuolissa istuvaa naista avustetaan inva-taksiin. Kuvituskuva.
26.6.2019
Invalidiliitto kerää nyt uudelleen jatkovaikuttamisen tueksi tietoa yksittäisistä tilanteista taksiliikenteessä - sekä hyvistä että huonoista kokemuksista. Tämän uusintakyselyn yksi tavoite on kerätä tietoa, miten taksipalvelujen toimivuus on muuttunut alkutilanteesta. Vastausaikaa 11.8. asti.

Uusi liikennepalvelulaki täyttää 1.7.2019 vuoden. Liikennepalvelulain voimaantulo (1.7.2018) purki taksiliikenteen hintasääntelyn ja vapautti taksiluvat kilpailulle. Samaan aikaan alkoi Kelan kilpailuttamien palveluntuottajien toiminta koskien terveydenhuollon matkoja kuten esimerkiksi sairaanhoidon ja  kuntoutuksen matkat. Myös kunnat ovat kuluneen vuoden aikana kilpailuttaneet vammaispalvelulain sekä sosiaalihuoltolain mukaisia kuljetuksia.Toki eivät vielä kaikki ja kilpailutuksia on myös meneillään.

Invalidiliitto on toiminut pitkäjänteisesti ja aktiivisesti pyrkien vaikuttamaan siihen, että fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten ihmisten mahdollisuudet liikkua ovat yhdenvertaisia muiden ihmisten kanssa. Taksiuudistuksien tuomien epäkohtien korjaamiseksi on yhteistyö eri toimijoiden kanssa välttämätöntä.

Vastaa 11.8. mennessä kyselyyn tästä >>