Yleisössä näytetään peukaloa.
12.4.2019
Yhdistysten toiminnassa hyvien kohtaamisten lisäksi syntyy aika ajoin ristiriitoja. Aina emme voi estää tilanteita syntymästä, mutta voimme vaikuttaa siihen, miten niihin reagoimme.

Invalidiliiton järjestökoulutuksen Reilu yhdistys -tilauskoulutus on räätälöity reiluuden teemaan pureutuen ns. juurisyihin saakka. Koulutus sisältää mm. keskusteluja positiivisen ja avoimen toiminnan edistämiseksi. Yhteisissä keskusteluissa rakentuu ehdotuksia ja konkreettisia keinoja tarttua aidosti tarpeenmukaisiin toimenpiteisiin.

Reilu yhdistys -koulutus järjestettiin jäsenyhdistyksessämme Nokialla. Avoimuus ja keskustelun helppous yllätti osallistujatkin. Reiluutta eikä rohkeutta puuttunut ja reiluus vain vahvistui ja voimaannutti päivän aikana.

– Voimmekin ilahtuneina kertoa, että päivän anti sopii jokaiselle jäsenyhdistykselle riippumatta siitä, onko pulmatilanteita vai ei. Koulutuksen avulla voidaan myös ehkäistä niiden syntymistä, toteaa Invalidiliiton järjestöasiantuntija Tarja Honkanen.

Yhdistysväkeä istuu pöydän ääressä tilassa, jossa on pääsiäiskoristelua.

Nokian Invalidit ry tarjoaa monipuolista toimintaa kaikille jäsenilleen reilun yhdistyksen meiningillä. Yhdistyksen puheenjohtaja Paula Mäkinen oli tyytyväinen Reilu yhdistys -koulutukseen ja suosittelee sitä lämpimästi kaikille yhdistyksille.

– Se herättää uudenlaiseen tapaan pohtia yhdistyksen toimintaa ja antaa potkua toiminnan kehittämiselle jäsenistöä arvostaen, Mäkinen kuvailee.

Reilussa yhdistyksessä jokainen jäsen voi tuntea kuuluvansa yhdistykseen ja olevansa osa yhteisöä. Reilussa toiminnassa jäsenet voivat osallistua omista lähtökohdistaan tasavertaisesti ja kokea olonsa hyväksytyksi ja turvalliseksi. Jäsenillä on hyvä olla ja mahdollisuus rakentaa kokonaisvaltaista hyvinvointiaan esteettömästi.

Invalidiliiton tavoitteena on edistää reilua yhdistystoimintaa ja Reilu yhdistys -tilauskoulutus on osa tätä teemakokonaisuutta.