Koronarokotteita. Kuvituskuva.
30.9.2021
Vammaisfoorumi vaatii, että tartuntatautilakia on viipymättä korjattava henkilökohtaisen avun ja kotihoidon osalta. Vammaisfoorumi on lausunut asiasta sosiaali- ja terveysministeriölle ja Invalidiliitto on ollut mukana lausunnon valmistelussa.

Myös eduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin otti kesäkuussa ratkaisussaan kantaa rokottamisjärjestykseen ja rokotusten toteuttamiseen koronapandemian aikana. Apulaisoikeusasiamiehen mukaan kenenkään korkeimpiin riskiryhmiin kuuluvien ei pitäisi joutua hyväksymään, että häntä avustavalla ihmisellä ei ole parasta mahdollista suojaa hengenvaarallista tautia vastaan.

Vammaisfoorumi esittää, että tartuntatautilakia täsmennetään toimintayksiköiden lisäksi kotisairaanhoidon, kotipalvelun, kotihoidon ja henkilökohtaisen avun tehtävissä työskentelevien henkilöiden osalta.

- Henkilökohtaisessa avussa ja kotihoidossa autetaan lähikontaktissa asiakkaita, jotka ovat alttiita vakaville seurauksille. Vammaisfoorumi esittää, että tällaisissa tilanteissa saisi vain erityisestä syystä työskennellä henkilö, jolla on puutteellinen rokotussuoja. Vaikeavammaisen henkilökohtaisen avun käyttäjällä on oltava mahdollisuus suojautua koronavirukselta ja muiltakin tartuntataudeilta myös henkilökohtaisen avun työnantajamallissa, Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen sanoo.

Vammaisfoorumi on 28 valtakunnallisen vammaisjärjestön yhteistyöjärjestö, jonka tarkoituksena on edistää vammaisten ihmisten tasa-arvoa ja yhdenvertaisen osallistumisen mahdollisuuksia yhteiskunnassa. Vammaisfoorumi edustaa jäsenjärjestöjensä kautta noin 280 000 vammaista ja pitkäaikaissairasta ihmistä. Invalidiliitto on Vammaisfoorumin jäsen.

Lue Vammaisfoorumin kannanotto Vammaisfoorumin sivuilla.

Tutustu apulaisoikeusasiamiehen lausuntoon Invalidiliiton sivuilla.

Lisätietoa: Elina Nieminen, lakimies, Invalidiliitto, elina.nieminen@invalidiliitto.fi