käden kuntoutusta teknisellä laitteella. kuvituskuva.
5.10.2021
Onko sinulla kaularangan osittainen selkäydinvamma ja asut HUSin alueella? Nyt sinulla on mahdollisuus päästä mukaan kuntoutustutkimukseen, jossa toteutetaan teknologia-avusteista harjoittelua toimintaterapeuttien ohjaamana. Kiinnostuitko?

Invalidiliitto toteuttaa yhteistyössä Validia Oy:n, HUS Sisätaudit ja kuntoutuksen, Helsingin yliopiston kliinisen lääketieteen tutkijakoulun ja LAB-ammattikorkeakoulun kanssa tutkimuksen ”Teknologia-avusteinen yläraajakuntoutus henkilöillä, joilla on kaularangan osittainen selkäydinvamma”.

Tutkimusinterventiossa toteutetaan toimintaterapeuttien ohjaamana kuntouttavia yläraajaharjoitteita robotiikkaa hyödyntävillä Tyromotion-laitteilla kolme kertaa viikossa kuuden viikon ajan, yhteensä 18 kertaa. Tutkimus sisältää lisäksi yhteensä neljä toimintakyvyn arviointikertaa.

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää teknologia-avusteisen yläraajakuntoutuksen vaikutuksia yläraajojen ja käsien toimintoihin henkilöillä, joilla on kaularangan osittainen selkäydinvamma.

Mitä tutkimukseen osallistuminen tarkoittaa kuntoutettavalle?

•    Uusien teknologia-avusteisten harjoittelulaitteiden käyttöä
•    Intensiivistä harjoitusohjelmaa
•    Sitoutumista tutkimuksen 6 viikon harjoitusohjelmaan
•    18 kuntoutuskertaa toimintaterapeutin kanssa. Jokaisen tapaamisen kesto on yksi tunti.
•    Ammattilaisen tekemää toimintakyvyn arviointia
•    Tutkimukseen liittyviin kyselyihin vastaamista

Tutkimukseen otetaan mukaan 60 HUS:n alueella asuvaa 18–75-vuotiasta vapaaehtoista henkilöä, joilla on kaularangan osittainen selkäydinvamma (AIS luokitus C–D), vammatasona C2–C8. Tutkittavan vammasta tulee olla kulunut vähintään yksi ja enintään viisi vuotta. Lähetettä ei tarvita. Kuntoutus ja toimintakyvyn arvioinnit ovat tutkittavalle maksuttomia. Matkakorvauksista sovitaan erikseen.

Osallistujan lopullinen soveltuvuus arvioidaan ensimmäisellä mittauskäynnillä, tarvittaessa yhteistyössä tutkimusryhmän lääkärin kanssa.

Kuntoutettavan mahdollinen käynnissä oleva muu kuntoutusohjelma voidaan jättää tauolle tutkimusjakson
ajaksi, ja sen pariin voi palata jälleen tutkimuksen päätyttyä.

Ota yhteyttä ja ilmoittaudu mukaan tutkimukseen!

Tutkimuksesta vastaa Invalidiliiton tutkimusjohtaja Sinikka Hiekkala
Sähköposti: sinikka.hiekkala@invalidiliitto.fi
Puhelin: 0500 362 623

Väitöskirjatutkija, TtM, fysioterapeutti Joonas Poutanen
Sähköposti: joonas.v.poutanen@helsinki.fi
Puhelin: 0400 892 499

Lisätietoja hankkeesta löydät Invalidiliiton kotisivuilta.