Invalidiliiton edustajia tapaamassa ministereitä
24.8.2023
Invalidiliiton edustajat tapaavat uuden hallituksen ministereitä ja keskustelevat heidän kanssaan ajankohtaisista vammaispoliittisista teemoista. Viime viikolla liiton delegaatio tapasi sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) ja tiistaina 22.8. työministeri Arto Satosen (kok).

Keskeisimpinä asioina esillä ovat olleet vammaispalvelut sekä vammaisten ihmisten osallisuus työelämässä. ”On arvokasta päästä puhumaan uusien ministerien kanssa ja käydä kasvotusten heidän kanssaan läpi jäsenistömme kannalta tärkeitä aiheita”, Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson avaa tapaamisten merkitystä.

Sosiaali- ja terveysministeriössä keskusteltiin erityisesti vammaispalveluihin ja vammaispalvelulakiin liittyvistä kysymyksistä. ”Korostimme vammaispalvelujen merkitystä itsenäisen arjen mahdollistajana sekä sitä, ettei vammaispalveluista voi leikata. Myös Suomen ratifioima YK:n vammaissopimus edellyttää, että vammaisille henkilöille pitää taata heidän tarvitsemansa palvelut”, Andersson korostaa.

Työ- ja elinkeinoministeriössä keskustelun sisältönä olivat hallitusohjelman hyvät kirjaukset koskien vammaisten henkilöiden osallisuutta työelämään. Leikkaukset kuitenkin puhuttivat myös työministerin tapaamisessa. ”Työelämän fyysisten ja asenteellisten esteiden poistamista tulee jatkaa, jotta vammaisten henkilöiden työllisyyttä tukevia käytäntöjä ja palveluprosesseja saadaan otettua laajasti käyttöön. Toimme työministeri Satoselle esille myös huolemme leikkauksista, jotka heikentävät entisestään pienituloisten ihmisten toimeentuloa sekä etuuksiin suunnitelluista muutoksista, jotka voivat hankaloittaa vammaisen henkilön mahdollisuutta osallistua työelämään" Laura Andersson tiivistää.

Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juusoa olivat Invalidiliitosta tapaamassa Laura Anderssonin lisäksi juristi Henrik Gustafsson sekä toimitusjohtaja Janne Juvakka. Työministeri Arto Satosen vieraana olivat Laura Andersson, Janne Juvakka sekä koulutus- ja työllisyyspolitiikan asiantuntija Anne Mäki.

Taustamuistio sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson tapaamiseen 18.8.2023.pdf

Taustamuistio työministeri Arto Satosen tapaamiseen 22.8.2023.pdf

Leikkaukset uhkana hallitusohjelman hyville aikeille

Uutinen 21.6.2023
Vammaisia henkilöitä koskevia kirjauksia on hallitusohjelmassa useita. Tekstissä kirjoitetaan niin vammaisten palveluista, oikeuksista kuin työelämäosallisuudestakin. Monet kirjaukset ovat hyviä vammaisten henkilöiden näkökulmasta. Kolikon kääntöpuoli on resurssien vähyys, joka herättää huolta.