28.4.2017

Sipilän hallitus näyttää puoliväliriihen päätösten valossa suhtautuvan myönteisesti vaikeasti työllistyvien tukemiseen. Palkkatuen kohdentaminen sekä koulutus- ja työelämäpolkujen rakentaminen koulutuksen ja työelämän ulkopuolella oleville hyödyttävät myös vammaisia kansalaisia. Invalidiliitto on toivonut erityisesti palkkatukimäärärahojen kohdentamista vammaisille ihmisille. Hallitus päätyi kohdentamaan tukea vaikeasti työllistyville.

- Kohdentaminen tarkoittaa toivottavasti sitä, että se auttaa nimenomaan vammaisia ihmisiä, pohtii Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson.

Puoliväliriihessä päätettiin myös elinkeinotukien tarkastelusta, ja Invalidiliitto toivoo siinä näkökulman laajentamista.

- Mielestämme vammaisten henkilöiden työllistymistä yrittäjyyden keinoin voitaisiin edistää tehokkaammin. Olemme esittäneet, että Kelan elinkeinotukea voisi kehittää tähän suuntaan, Andersson toteaa.

Invalidiliitto on ajanut voimakkaasti myös työllistämisehdon käyttöön ottoa julkisissa hankinnoissa. Tähän hallitus ei ottanut kantaa puoliväliriihessä.

- Työllistämisehdon käyttäminen muokkaisi työmarkkinoita reilummiksi ja lisäisi työyhteisöjen moninaisuutta. Julkisissa hankinnoissa tulisi painottaa sosiaalisia kriteereitä ja hallitus voisi kannustaa tähän suuntaan. Vammaisten henkilöiden työllistymisen esteitä tulee poistaa määrätietoisesti, kuten YK:n vammaissopimus edellyttääkin, Andersson summaa.

Lue lisää aiheesta Laura Anderssonin blogista.