Vaikuttaminen

Mitä kuuluu pohjoismaisille liikuntavammajärjestöille?

Nordiska Handikappförbundet (NHF) piti jälleen hallituksen kokouksen. NHF on 73-vuotias pohjoismainen liikuntavammajärjestö, jossa on edustus jokaisesta pohjoismaasta. NHF:n hallitus kokoontuu säännöllisesti kahdesti vuodessa jossakin pohjoismaassa, joista toisen kokouksen yhteydessä järjestetään seminaari valitusta teemasta. Lokakuussa 2019 Tanskassa järjestetään seminaari henkilökohtaisesta avusta.

Webinaari: Kaksitoista pointtia vaikuttamisesta

Asevelvollisena vammautuneiden Tuki ry:n projektipäällikkö Jan Johansson kertoo kokemukseensa perustuen omat vaikuttamisvinkkinsä.

Mukavasti mukana pohjoismaisessa vaikuttamistyössä

Pohjoismainen liikuntavammajärjestö Nordiska Handikappförbundet (NHF) piti lokakuun alussa hallituksen kokouksensa Helsingissä. Invalidiliitto on jäsenjärjestö ja toimi tällä kertaa kokousisäntänä.

Sanna Saarimaa

Teen vaikuttamistyötä yhdenvertaisuuteen ja esteettömyyteen liittyen Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella. Tuen myös alueen yhdistysten toimintaa.

Vaikuta vammaisneuvostossa!

Valmiuksia ja tietoa vaikuttavaan vammaisneuvostotyöskentelyyn

Invalidiliitto on vahva vaikuttaja

Invalidiliitto toimii ja vaikuttaa edelleen vahvasti juurillaan fyysisesti vammaisten ihmisten oikeuksien puolustajana. Kahdeksankymmenen vuoden aikana on kuitenkin ollut jatkuvasti tarvetta muuttua ja uudistaa tekemisen tapoja.

Suomi on yksi parhaista maista

Otsikon mukaisilla sanoilla aloitti Juho Saari esityksensä sosiaali- ja terveyspolitiikan päivillä. Hyvinvointivaltion kannattajien määrä on Suomessa valtavan korkea ja järjestelmällämme on laaja kannatus kansalaisten keskuudessa. Samaan aikaan mielipidemittaukset osoittavat, että suomalaiset eivät ole samassa veneessä ja eriarvoisuus on lisääntynyt.

Asiakasosallisuus vammaissosiaalityössä

VamO-hanke (2016-2019) on tutkimus- ja kehittämishanke. Sen tavoite on parantaa vammaisen asiakkaan asemaa sosiaalityössä sekä ehkäistä vammaisten henkilöiden syrjäytymistä. Hankkeessa kehitetään vammaissosiaalityön käytäntöjä, jotka tukevat vammaisen asiakkaan osallisuutta. Kehittämistä ja tutkimusta tehdään yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Katse esteettömään tulevaisuuteen

Tulevaisuusajattelu on taitolaji ja strateginen kyky, totesi professori Sirkka Heinonen Invalidiliiton esteettömyyskeskus ESKEn seminaarissa 14.3.2018. Sain kunnian toimia seminaarin puheenjohtajana ja saada aitiopaikalta erinomaisen katsauksen esteettömyyden ja saavutettavuuden ajankohtaisiin aiheisiin.

Rahankeräys uudistuu (15.3.2018)

Sisäministeriön johdolla valmisteltua rahankeräyslain uudistamista on tehty avoimesti ja vuorovaikutteisesti, kansalaisjärjestöjä aidosti kuunnellen.

Tahdon asia

Politik är att vilja – politiikka on tahdon asia. Näin sanoi Ruotsin pitkäaikainen pääministeri Olof Palme. Tahdon asia on myös se, miten yhteiskunta huolehtii jäsentensä mahdollisuudesta osallistua työelämään.

Jenni Kuusela

Toimin Invalidiliiton Harvinaiset-yksikön suunnittelijana. Tehtäviini kuuluu muun muassa yksikön toiminnan suunnittelu ja toteutus sekä harvinaisten asioihin vaikuttaminen. Vastaan työssäni vertaistukitoiminnasta, harvinaisille suunnattujen tapahtumien järjestämisestä ja toimin erilaisissa yhteistyöverkostoissa. Yksiköstä saavat neuvoa ja ohjausta niin harvinaissairaat, heidän läheisensä kuin ammattilaisetkin.

YK:n vammaissopimuksen rinnakkaisraportti vammaispolitiikan välineenä

Ulkoasiainministeriössä ja Vammaisfoorumissa valmistaudutaan YK:n vammaissopimuksen raportointiin. Kumpikin taho toimii Suomen mallin mukaan hyvässä yhteisymmärryksessä, mutta tarkastelee sopimuksen toteutumista omasta kulmastaan.

Kansanedustajat mukana haasteessa

Invalidiliitto oli torstaina 30. marraskuuta eduskunnassa kertomassa toimeentulohaasteesta.

Laura Andersson

Olen yhteiskuntasuhteiden ja vaikuttamistyön verkostoitunut ammattilainen. Koulutukseltani olen valtiotieteen maisteri.

Sotetarkastuslista

Invalidiliitossa on laadittu tarkistuslista sote- ja maakuntauudistuksen alueellisen ja paikallisen vaikuttamistyön tueksi.

Perustuslaki ja yhdenvertaisuus

Perustuslain yhdenvertaisuuslauseke lähtee siitä, että kaikkia ihmisiä pitää kohdella samalla tavoin eikä eri tavoin esimerkiksi vammasta johtuvasta syystä ilman asianmukaista perustetta.

Vammaisten yksilölliset palvelut ja yhdenvertaisuus turvattava valinnanvapauslainsäädäntöä uudistettaessa

Invalidiliitto ry on arvioinut sote-uudistukseen liittyvää valinnanvapauslainsäädäntöä. Liitto pitää sote-uudistusta tarpeellisena ja suhtautuu valinnanvapauteen myönteisesti, mutta epäilee mahdollisuuksia toteuttaa tavoitteet esitetyllä aikataululla. Erityisesti valinnanvapauteen liittyvän arvioinnin tekemistä hankaloittaa se, että niin moni asia on vielä auki.