Äänestäjän juhlapäivä lähestyy

Äänestäminen on ollut minulle itsestäänselvyys siitä asti, kun täytin 18. Vaalipäivä on kansanvallan juhlapäivä!

Påverkansarbete i Corona-tiden

Från och med 13.3 har jag jobbat på distans hemifrån. Det har varit skönt att inte behöva ta den minst 40 minuter långa arbetsresan till kontoret, utan bara förflytta mig från det ena rummet till det andra sovrummet med arbetsbord, som blivit tomt efter att ena barnet flyttat. Men det har i längden också blivit tungt att hela dagen sitta vid datorn på olika möten, distansträffar, skriva, läsa en massa ny info som under denna Corona-tid hela tiden kommer ut.

Eduskuntakeskustelun harmoniasta siirryttiin koronatodellisuuteen

Vammaisten ihmisten oikeuksien toteutuminen nousi yhteiskunnan arvokkaimmalle keskusteluareenalle, kun eduskunta kävi täysistunnossaan 20.2.2020 ajankohtaiskeskustelun aiheesta. Vain kuukautta myöhemmin Suomi oli siirtynyt koronaviruspandemian vuoksi poikkeusoloihin.

Yhdenvertaisuutta maanpuolustukseen

Harvat ja valitut kutsutaan valtakunnalliselle maanpuolustuskurssille. Tämä kunnia osui kohdalleni ja osallistuin loppuvuonna 2019 kurssille numero 231. Hieno kokemus, joka jatkuu joulukuisesta todistustenjaosta huolimatta - sanovat nimittäin, että "kurssi ei lopu koskaan".

Mitä kuuluu pohjoismaisille liikuntavammajärjestöille?

Nordiska Handikappförbundet (NHF) piti jälleen hallituksen kokouksen. NHF on 73-vuotias pohjoismainen liikuntavammajärjestö, jossa on edustus jokaisesta pohjoismaasta. NHF:n hallitus kokoontuu säännöllisesti kahdesti vuodessa jossakin pohjoismaassa, joista toisen kokouksen yhteydessä järjestetään seminaari valitusta teemasta. Lokakuussa 2019 Tanskassa järjestetään seminaari henkilökohtaisesta avusta.

Miltä vaaliohjelmat näyttävät vammaisnäkökulmasta?

Opin lukemaan neljävuotiaana. Tuskin olisin uskonut, jos joku olisi silloin kertonut, että tulen saamaan aikuisena palkkaa puolueiden vaaliohjelmien lukemisesta. Tässä sitä kuitenkin ollaan - mielenkiinnolla tartuin tälläkin kertaa ohjelmateksteihin ja luin ne vammaispoliittisten silmälasien läpi.

Jäsenyhdistyksillä on tärkeä rooli vaalivaikuttamisessa

Invalidiliiton jäsenyhdistyksissä tapahtuva vaikuttaminen on tärkeä osa Invalidiliiton yhteiskunnallisen vaikuttamisen kokonaisuutta. Jokainen jäsenyhdistys voi omalta osaltaan viedä eteenpäin Invalidiliiton vaaliohjelman viestejä ja tavoitteita

Webinaari: Kaksitoista pointtia vaikuttamisesta

Asevelvollisena vammautuneiden Tuki ry:n projektipäällikkö Jan Johansson kertoo kokemukseensa perustuen omat vaikuttamisvinkkinsä.

Kohtaamisista syntyy vahva muistijälki

Muistioita ja tausta-aineistoja tarvitaan vaikuttamistyössä, mutta mikään ei voita ihmisten keskinäisten kohtaamisten merkitystä. Tämä tuli jälleen kerran todistetuksi Invalidiliiton 80-vuotisjuhlakiertueella.

Mukavasti mukana pohjoismaisessa vaikuttamistyössä

Pohjoismainen liikuntavammajärjestö Nordiska Handikappförbundet (NHF) piti lokakuun alussa hallituksen kokouksensa Helsingissä. Invalidiliitto on jäsenjärjestö ja toimi tällä kertaa kokousisäntänä.

Liitto toimii vain pääkaupunkiseudulla – näinkö se oli?

Järjestötyötä tehdessäni törmään välillä toistuvaan ihmettelyyn. Yhdistysten tapaamisissa saatetaan tuoda esille huolta siitä, että liitto ei huomioi alueen ihmisiä ja liitto toimii vain pääkaupunkiseudulla.

Vaikuta vammaisneuvostossa!

Valmiuksia ja tietoa vaikuttavaan vammaisneuvostotyöskentelyyn

Invalidiliitto on vahva vaikuttaja

Invalidiliitto toimii ja vaikuttaa edelleen vahvasti juurillaan fyysisesti vammaisten ihmisten oikeuksien puolustajana. Kahdeksankymmenen vuoden aikana on kuitenkin ollut jatkuvasti tarvetta muuttua ja uudistaa tekemisen tapoja.

Suomi on yksi parhaista maista

Otsikon mukaisilla sanoilla aloitti Juho Saari esityksensä sosiaali- ja terveyspolitiikan päivillä. Hyvinvointivaltion kannattajien määrä on Suomessa valtavan korkea ja järjestelmällämme on laaja kannatus kansalaisten keskuudessa. Samaan aikaan mielipidemittaukset osoittavat, että suomalaiset eivät ole samassa veneessä ja eriarvoisuus on lisääntynyt.

Katse esteettömään tulevaisuuteen

Tulevaisuusajattelu on taitolaji ja strateginen kyky, totesi professori Sirkka Heinonen Invalidiliiton esteettömyyskeskus ESKEn seminaarissa 14.3.2018. Sain kunnian toimia seminaarin puheenjohtajana ja saada aitiopaikalta erinomaisen katsauksen esteettömyyden ja saavutettavuuden ajankohtaisiin aiheisiin.

Rahankeräys uudistuu (15.3.2018)

Sisäministeriön johdolla valmisteltua rahankeräyslain uudistamista on tehty avoimesti ja vuorovaikutteisesti, kansalaisjärjestöjä aidosti kuunnellen.

Tahdon asia

Politik är att vilja – politiikka on tahdon asia. Näin sanoi Ruotsin pitkäaikainen pääministeri Olof Palme. Tahdon asia on myös se, miten yhteiskunta huolehtii jäsentensä mahdollisuudesta osallistua työelämään.

YK:n vammaissopimuksen rinnakkaisraportti vammaispolitiikan välineenä

Ulkoasiainministeriössä ja Vammaisfoorumissa valmistaudutaan YK:n vammaissopimuksen raportointiin. Kumpikin taho toimii Suomen mallin mukaan hyvässä yhteisymmärryksessä, mutta tarkastelee sopimuksen toteutumista omasta kulmastaan.

Kansanedustajat mukana haasteessa

Invalidiliitto oli torstaina 30. marraskuuta eduskunnassa kertomassa toimeentulohaasteesta.