Järjestöasiantuntijana etänä ja lähellä

Invalidiliiton järjestöasiantuntijat ovat puhelinsoiton päässä, kun jäsenyhdistykset tarvitsevat neuvoja.

Miten ryhtyä yhdistyksen neuvojaksi?

Työssäni minulta on aina aika ajoin kysytty, miten vapaaehtoisneuvojaksi voisi ryhtyä.

Jäsenyhdistyksillä on tärkeä rooli vaalivaikuttamisessa

Invalidiliiton jäsenyhdistyksissä tapahtuva vaikuttaminen on tärkeä osa Invalidiliiton yhteiskunnallisen vaikuttamisen kokonaisuutta. Jokainen jäsenyhdistys voi omalta osaltaan viedä eteenpäin Invalidiliiton vaaliohjelman viestejä ja tavoitteita

Ryhdistä yhdistystä -verkkokurssi

Kurssilla perehdyt yhdistystoiminnan perusteisiin. Kurssin jälkeen tiedät mitä yhdistystoiminta pitää sisällään, osaat määritellä luottamushenkilöiden tehtävät ja vastuut, ymmärrät mitä yhdistyksen toiminnan vuoteen kuuluu, osaat toimia kokouksessa ja järjestää kokouksen sekä tiedät erilaisia tapoja huolehtia yhdistyksen jäsenistä.

Yhdistyskentän askelmerkit esteettömyyden tiellä

”Eikös se nyt ole ihan hyvä, että joku luiska on kuitenkin tehty?” kysyi minulta eräs paikallinen toimija, joka halusi tarjota alueen jäsenyhdistyksille tiloja erilaisia toimintoja ja tapahtumia varten. On toimittu lain ja asetusten mukaan sekä rakennettu määrämittainen ja säädökset täyttävä luiska. Huvittuneena totesin, että ”laskettelisitko itse pyörätuolilla tuosta alas, minä en uskaltaisi”.

Liitto toimii vain pääkaupunkiseudulla – näinkö se oli?

Järjestötyötä tehdessäni törmään välillä toistuvaan ihmettelyyn. Yhdistysten tapaamisissa saatetaan tuoda esille huolta siitä, että liitto ei huomioi alueen ihmisiä ja liitto toimii vain pääkaupunkiseudulla.

Ollaan ihmisiksi – reilussa yhdistyksessä

Koventunut puhetapa ja epäasiallinen käyttäytyminen ovat tulleet osaksi eri yhteisöjen arkea. Onneksi rohkenemme myös puhua ja puuttua.

Tukea yhdistysten neuvontaan

Kurssilla saat tietoa lainsäädännön muutoksista sekä tukea yhdistyksen neuvonnan kehittämiseen.

Voimaa vaikuttamiseen!

Kurssilla saat tietoa, välineitä ja tukea paikalliseen ja alueelliseen vaikuttamistoimintaan.

Reilua yhdistystä rakentamassa

Invalidiliitto käynnisti vuoden 2017 keväällä Reilu Yhdistys- teeman, jolloin avautui kaikille Invalidiliiton jäsenyhdistysten jäsenille suunnattu jäsenkysely. Kysely tavoitti yhteensä 298 henkilöä, koostuen sekä valtakunnallisten että paikallisyhdistyksien jäsenistä.

Aluetoiminta

Liittomme muodostuu kahdeksasta maantieteellisestä alueesta. Niiden sisällä yhdistykset ja niiden jäsenet tekevät yhteistyötä muun muassa vaikuttamistoiminnan, koulutusten ja erilaisten tapahtumien järjestämiseksi. Lisäksi valtakunnalliset yhdistykset muodostavat oman ryhmänsä.

Alue- ja yhdistystoiminta

Liittoomme kuuluu paikallisia ja alueellisia invalidiyhdistyksiä eri puolilla Suomea sekä valtakunnallisia yhdistyksiä. Tule mukaan toimintaan liittymällä joko valtakunnallisen tai paikallisen yhdistyksen jäseneksi. Yhdistykset ovat Invalidiliiton jäseniä, joten olet Invalidiliiton jäsen jäsenyhdistyksen kautta.