Hero image
Nuorisoyhteistyö Seitti
Kirjoittanut Kalle Jokinen 08.02.2018
Tässä ajankohtaisia kuulumisia Irlannin reissulta.

Terveiset Irlannista! Käväisin viikolla 5 Kilkennyn kaupungissa, jossa vierailua oli isännöimässä Kingsriver Community. Kingsriver on kehitysvammaisille ja autisteille suunnattu ryhmäkoti ja työpaja. Kansainvälisessä kehyksessä Kingsriverillä on pitkät perinteet, sillä heillä on ollut jo noin 15 vuotta EVS -vapaaehtoisia (European Volontary Service).

Seitin kautta he toivoisivat saavansa vapaaehtoisia noin kahden kuukauden jaksolle. Tiloja on tehty esteettömiksi, on hissiä ja ramppeja, mutta valitettavasti vessat sekä kylpyhuoneet eivät ole pyörätuolin käyttäjille soveltuvia. Joten jos Seitti lähetettäisi vapaaehtoisia Irlantiin, heidän pitäisi liikkua kepeillä, kävellen tai rollaattorilla. Toisekseen Kingsriverin nuoret haluisivat tehdä kahden keskeisen nuorisovaihdon meidän kanssa, jossa ryhmä meidän nuoria menisi ensin Irlantiin ja vuoden päästä Irlantilaiset tulisi tänne. Mitään ei ole vielä päätetty, mutta nuorisovaihtoa lähdetään suunnittelemaan nuorten kanssa aikaisintaan kesälomien jälkeen.

Muita mukana Irlannissa olleita olivat Saksasta Solaris-järjestö, joka myös on paljon isännöinyt vapaaehtoisia. Solaris tekee tieteeseen liittyviä työpajoja nuorten kanssa ja heillä kaikki tilat ovat täysin esteettömiä. Suomesta mukana oli Vamlasista Sari Pohjonen sekä kiintiönuorena Noora Västinen. Suomesta oli myös Rauhankasvatusinstituutin edustajana Heidi Jyrkkä.

Oli kaikin puolin onnistunut reissu ja varmasti saadaan yhteistyötä jatkossa aikaiseksi. Tämä kuvio tuli todella hyvään aikaan, sillä Seitin nuoret ovat myös kovasti toivoneet kansainvälisiä kuvioita. Ainoa yksi harmi oli se, että Suomen lisäksi muista maista ei tahdo oikein löytyä liikuntavammaisia nuoria, mutta toisaalta myös lievästi kehitysvammaista ja autististen nuorten kanssa tehtävä yhteistyö voisi hyvinkin toimia.

Yhteistyötä odotellessa :) Seitin ajankohtaisia tapahtumia ovat 20.2 Pelikoodausworkshop Helsingissä, 2-4.3 Seitti Junnu Sporttileiri, 17-18.3 Yrittäjyys ja unelmien työ -viikonloppu Tampereella. Lisätietoa Seitin kotisivuilta