Esteettömyyskeskus ESKE

Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKE vaikuttaa laaja-alaisen esteettömyyden edistämiseen yhteiskunnassa. Tarjoamme tietoa, neuvontaa, ohjausta, koulutusta ja konsultointia esteettömyydestä.

Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKE toimii osana Invalidiliiton järjestötoimintaa. Tehtäviämme ovat muun muassa

• vaikuttaminen
  • tiedon jakaminen
  • materiaalin tuottaminen
  • koulutus
  • ohjaus
  • neuvonta.

Järjestämme esteettömyyttä tukevia tapahtumia ja seminaareja. Teemme aktiivisesti yhteistyötä esteettömyyden edistämiseksi eri järjestöjen, viranomaisten ja muiden tahojen kanssa. Osallistumme aktiivisesti erilaisiin työ- ja asiantuntijaryhmiin. Pyrimme mahdollisimman varhaisessa vaiheessa vaikuttamaan työn alla oleviin asioihin esteettömän elinympäristön toteutumiseksi.

Koordinoimme kaikille avointa ja maksutonta esteettömyyden toimijaverkostoa. Verkoston jäsenet

• saavat ESKEn säännöllisesti ilmestyvän uutiskirjeen.
  • pääsevät vaikuttamaan ESKEn järjestämien koulutus- ja verkottumispäivien sisältöön.
  • pääsevät keskustelemaan kokemuksistaan muiden esteettömyystoimijoiden kanssa.

Verkoston jäseneksi voi liittyä kuka tahansa esteettömyydestä kiinnostunut henkilö lähettämällä yhteystietonsa osoitteeseen eske@invalidiliitto.fi

Asiantuntijamme ovat käytettävissä luennoitsijoina eri koulutustilaisuuksissa. Tarvittaessa konsultoimme rakennuttajia, arkkitehtejä ja muita suunnittelijoita esteettömän rakennetun ympäristön aikaansaamiseksi. Nämä ovat maksullisia palveluita, joista sovitaan tapauskohtaisesti.

Marika Nordlund
Vastaava esteettömyysasiantuntija

Ari Kurppa
Esteettömyysasiantuntija
neuvonta: rakennetun ympäristön ja ulkoalueiden esteettömyys, sähköisen viestinnän saavutettavuus

Harri Leivo
Esteettömyysasiantuntija
neuvonta: rakennetun ympäristön esteettömyys, asunnonmuutostyöt, liikkumisen ja liikenteen esteettömyys

Satu Wäre-Åkerblom
Esteettömyysasiantuntija
neuvonta: rakennetun ympäristön ja ulkoalueiden esteettömyys

(Johanna Hätönen, esteettömyysasiantuntija, perhevapaalla)

Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@invalidiliitto.fi

Esteettömyyskeskuksen yhteinen sähköpostiosoite on eske@invalidiliitto.fi

Postiosoite
Invalidiliitto ry
Mannerheimintie 107

ESKEn tapahtumien materiaalit

Tältä sivulta löytyvät ESKEn järjestämien tapahtumien materiaalit (lukuun ottamatta verkostoseminaareja) vuodesta 2015 alkaen.

ESKEn historiaa

Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKE perustettiin vuonna 2009. Tätä ennen Invalidiliitossa tehtiin esteettömyystyötä erilaisissa projekteissa ja VYPin neuvottelukunnassa useiden vuosien ajan.