Lakikirjat ja minipyörätuoli. Kuvituskuva.
29.10.2019
Invalidiliitto osallistui yhdessä parinkymmenen muun vammais- ja potilasjärjestön kanssa perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun vammaisjärjestöille järjestämään sote-sparraustilaisuuteen sosiaali- ja terveysministeriössä.

Tilaisuudessa Kiuru esitteli tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelman, joka pohjautuu pääministeri Antti Rinteen hallituksen sote-uudistukseen. Tavoitteena on varmistaa sote-palvelujen yhteensovitus ja liittymäpinnat muihin palveluihin, katkeamattomat hoitoketjut, perustason palveluja vahvistaminen ja painopisteen siirtäminen ehkäisevään työhön. Tavoitteena on myös varmistaa, että palvelut vastaavat ihmisten tarpeisiin ja ongelmiin voidaan puuttua ajoissa.

Tilaisuudessa jokainen järjestöedustaja sai puheenvuorossaan tuoda esille oman taustajärjestönsä keskeisimmät huomioitavat erityistarpeet. Invalidiliittoa tilaisuudessa edusti lakimies Elina Nieminen.

– Invalidiliiton on helppo yhtyä uudistukseen. Sote-uudistuksessa on huomioitava hoitoketjujen saumattomuus, joka on erityisen tärkeää paljon palveluja jokapäiväisessä arjessaan tarvitseville vammaisille ihmisille. Hoito- ja tutkimusvälineiden sekä tilojen on oltava esteettömiä, jotta vammaiset ihmiset voivat käyttää niitä yhdenvertaisesti. Tämä ei tällä hetkellä toteudu lainkaan tyydyttävällä tavalla, Nieminen totesi.

Invalidiliitto ottaa kiitoksin vastaan kutsun tulla mukaan kehittämään sosiaali- ja terveysuudistusta sekä aikoo olla mukana vaikuttamassa yhdessä muiden vammaisjärjestöjen kanssa tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteisiin ja sisältöihin.

Invalidiliiton lausunnon voit lukea tästä >>

Lisätietoja: Lakimies Elina Nieminen, elina.nieminen@invalidiliitto.fi