Kuvituskuva.
Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoittajan peruskurssilla tutustut Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitusmenetelmään ja opit tekemään esteettömyyskartoituksen sekä kartoitusraportin. Saat kurssilta hyvät valmiudet toimia rakennetun ympäristön esteettömyyskartoittajana.

Kurssi sisältää ennakkotehtävän, kymmenen etä- / lähiopetuksena järjestettävää opetuspäivää, kaksi välitehtävää sekä kurssin lopputyönä toteutettavan esteettömyyskartoituksen ja raportoinnin. Kurssin tarkempi ohjelma aikatauluineen lähetetään kurssilaisille sähköpostitse kurssin hakuajan päätyttyä. Kurssin opetuksesta vastaavat Invalidiliiton esteettömyystyön esteettömyysasiantuntijat yhteistyössä ulkopuolisten luennoitsijoiden kanssa.

Kurssi sopii laaja-alaisesti rakennetun ympäristön korjausrakentamisen parissa työskenteleville ammattilaisille, jotka aikovat tehdä esteettömyyskartoituksia omassa työssään tai sen ohella. Esimerkiksi suunnittelun, tekniikan, kuntoutuksen ja kiinteistöalan tutkinnot tarjoavat hyvän pohjan kurssin suorittamiselle. Myös opintojen loppuvaiheessa olevat opiskelijat voivat osallistua koulutukseen.

Seuraava Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoittajan peruskurssi järjestetään 4.9.-7.11.2023. Haku kurssille 31.3.-31.5.2023. Tieto kurssille valinnasta lähetetään sähköpostitse perjantaina 2.6.2023.

Esteettömyyskartoitus on työkalu rakennetun ympäristön esteettömyyden nykytilan selvittämiseksi. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoitusmenetelmä (ESKEH) kehitettiin vuosina 2007–2009 valtakunnallisena yhteistyöprojektina ja menetelmä päivitettiin Invalidiliiton esteettömyystyössä (ent. Esteettömyyskeskus ESKE) vuonna 2018. Lue lisää ESKEH-kartoitusmenetelmästä.