iStudio logo violetinsävyisellä taustalla

Invalidiliiton I-studio

Invalidiliiton uudessa I-studiossa esitellään liiton toimintaa ja sen tavoitteita tiiviisti lyhyissä viikottaisissa videokatsauksissa.

Jokaisella kerralla on eri aihe. Ensimmäisenä esitellään Invalidiliiton neuvontapalveluita.

I-studio jakso 1:  Invalidiliiton Neuvontapalvelut (21.2.)

Kenelle neuvontapalvelut on tarkoitettu? Millaisiin ongelmatilanteisiin sieltä saa apua? Muun muassa näihin kysymyksiin annetaan vastaus  ensimmäisessä I-studion jaksossa. Vieraana Invalidiliiton lakimies Petteri Pitkänen sekä haastattelijana liiton viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki

I-studio jakso 2: Harvinaiset-yksikkö (28.2.)

Toinen jakso kertoo Invalidiliiton Harvinaiset-yksiköstä ja se julkaistiin Kansainvälisenä harvinaisten sairauksien päivänä to 28.2. Yksikön suunnittelijat Jenni Kuusela ja Tanja Lehtimäki kertovat, millaista toimintaa ja tapahtumia yksikössä järjestetään ja miksi niihin kannattaa osallistua.

I-studio jakso 3: Eroon ennakkoluuloista - stop syrjinnälle! (7.3.)

Kolmas jakso käsittelee Invalidiliiton eduskuntavaaliteemoista Eroon ennakkoluuloista - stop syrjinnälle! Aiheesta keskustelemassa Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson sekä liiton lakimies Elina Nieminen.

I-studio jakso 4: Sopivaa työtä kaikille (14.3.)

Tässä jaksossa käsittelemme vammaisten ihmisten työllistymistä. Sopivaa työtä kaikille -teemasta keskustelevat Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen sekä liiton koulutus- ja työllisyysasiantuntija Anne Mäki

I-studio jakso 5: Esteetön yhteiskunta on kaikille yhdenvertainen (21.3.)

Tällä kertaa aiheena on Esteetön yhteiskunta on kaikille yhdenvertainen. Miksi esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutuminen on tärkeää? Laajasta aihepiiristä keskustelemassa ESKEn vs. vastaava esteettömyysasiantuntija Johanna Hätönen. Haastattelijana toimii viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki.

I-studio jakso 6: Apuvälineet ja kuntoutus tukevat toimintakykyä (28.3.)

Kuudennessa jaksossa käsitellään aihetta Apuvälineet ja kuntoutus tukevat toimintakykyä. Mistä laadukas kuntoutus rakentuu? Entä mikä on apuvälineiden ja avustajakoirien merkitys vammaiselle henkilölle? Asiantuntijoina ovat Invalidiliiton lakimies Henrik Gustafsson ja sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Saksanen. Haastattelijana tällä kertaa viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki.

I-studio jakso 7: Vammaisilla on oikeus sujuvaan arkeen (4.4.)

Tässä jaksossa pureudutaan vammaisten henkilöiden sujuvaan arkeen. Mistä se koostuu ja mitä sen eteen pitäisi tehdä? Aiheesta keskustelemassa Invalidiliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Ylva Krokfors. Haastattelija viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki.

I-studio jakso 8: Vammaiset ihmiset mukaan kaikkeen päätöksentekoon (11.4.)

Tämän viikon jaksossa pohditaan, miten vammaisten henkilöiden osallisuutta voitaisiin lisätä. Teema on 6. ja viimeinen Invalidiliiton kevään eduskuntavaalitavoitteista. Aihetta käsittelevät vastaava järjestöasiantuntija Mirva Kiiveri sekä Invalidiliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Pirkko Kuusela.

I-studio jakso 9: Tule-klubit (18.4.)

Tämän viikon jaksossa pääsemme Tule-klubien maailmaan. Mistä TuleApu-hankkeessa ja Tule-klubeissa oikein on kyse? Asiantuntijana TuleApu-hankkeen hankevastaava Maarit Honkasola. Invalidiliiton viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki haastattelee.

I-studio jakso 10: Kokemustoimijat (25.4.)

Tällä kertaa I-studiossa keskustelemme kokemustoiminnasta. Mitä kokemustoimijat tekevät ja miten se eroaa vertaistuesta? Kokemustoimintaverkoston suunnittelija ja Invalidiliiton kokemustoimija Helena Skogström kertoo, kenelle tästä toiminnasta on erityisesti hyötyä.

I-studio jakso 11: Henkilökohtaisen apu (2.5.)

Tämän kertaisen I-studion aiheena on henkilökohtainen apu ja mikä sen merkitys on vammaiselle ihmiselle? Invalidiliiton lakimies Henrik Gustafsson haastattelee Henri Ihanderia ja hänen avustajaansa Hanna-Mari Råmania.

I-studio jakso 12:  Vertaistukiperhetoiminta (9.5.)

Tulevat vanhemmat usein toivovat vain, että lapsi on terve – muulla ei niin väliä. Entä jos näin ei olekaan? Miten elämä silloin muuttuu, kun perheeseen syntyy vammainen lapsi? Aiheesta keskustelemassa  Invalidiliiton Harvinaiset-yksikön suunnittelija Jenni Kuusela.

I-studio jakso 13:  Esteetön asiointi (16.5.)

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miten onnistuisit nappaamaan maitopurkin kaupan hyllyltä ostoskoriin, jos istuisit pyörätuolissa tai olisit 120 senttiä pitkä? Kansainvälistä esteettömyyspäivää vietetään to 16.5.2019, jolloin vietetään myös Invalidiliiton Helppo liikkua -viikkoa. Aiheenamme on esteetön asiointi ja vieraana vammaisaktivisti Marja Pihnala.

I-studio jakso 14: Ajankohtaista yrittäjyydestä (23.5.)

I-studiossa käydään läpi yrittäjyyden ajankohtaisia asioita; mitä uutta ja millaisia muutoksia uudet lait tuovat mukanaan yrittäjyyteen. Sinikka Winqvist Yritystä!-hankkeesta haastattelee Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellsténiä.

I-studio jakso 15: Vammaisille yrittäjille oma yhdistys (29.5.)

Suomen vammaisyrittäjät ry on perustettu. Lappeenrantalainen yrittäjä Juha Hentula haastattelee uuden yhdistyksen puheenjohtaja Tero Kokkoa. Jaksossa selviää, mitä yhdistys tekee ja ketkä voivat siihen liittyä.

I-studio jää tämän jakson myötä kesätauolle ja palaa uusin jaksoin syksyllä. Pysykäähän kuulolla!