Vaikuttaminen Lounais-Suomen alueella hero
Invalidiliiton Lounais-Suomen alueen vaikuttamistoiminnassa työskennellään Varsinais-Suomen VARHAn ja Satakunnan hyvinvointialueella sekä alueen 43 kunnassa. Vaikuttamistoiminnassa on järjestöasiantuntijan tukena vapaaehtoisia henkilöitä alueella toimivasta 13 paikallisyhdistyksestä sekä valtakunnallisista yhdistyksistä.

Kullakin hyvinvointialueella on erilaisia järjestöjen ja hyvinvointilalueen yhteistyörakenteita sekä järjestöjen yhteenliittymiä, työryhmiä ja verkostoja. Invalidiliiton jäseniä sekä järjestöasiantuntijat ovat näissä mukana. Tässä koottuna muutamia keskeisiä:

Vammaisneuvostot kunnissa ja hyvinvointialueilla

Yksi hyvinvointialueen ja kunnan lakisääteisistä vaikuttamistoimielimistä ja tärkeä vaikuttamisen väylä on vammaisneuvosto. Vammaisneuvosto voi tehdä aloitteita, kannanottoja ja lausuntoja.

Hyvinvointialueen vammaisneuvostoon edustajat on valittu kunnan/kaupungin vammaisneuvostoista, joissa on paljon Invalidiliiton henkilöjäseniä vaikuttamassa. Satakunnassa vammaisneuvoston alla toimii alatyöryhmiä esim. kuljetuspalveluiden ja asumisen parissa

Varsinais-Suomessa on 27 ja Satakunnassa 16 kuntaa, joissa on joko oma vammaisneuvosto tai yhdistetty vammaisneuvosto. Järjestöasiantuntija neuvoo alueen vammaisneuvostojen edustajia ja muita vaikuttajia yksittäisissä kysymyksissä, kannanotoissa ja lausunnoissa. Hän järjestää alueen vammaisneuvostojen edustajille ja muille vaikuttajille Teams-tapaamisia muutaman kerran vuodessa. Invalidiliiton jäsenet voivat osallistua myös alueellisten vaikuttajien ja vammaisneuvostojen jäsenten valtakunnallisiin Teams-tapaamisiin. Tulevat tapaamiset löytyvät Invalidiliiton tapahtumakalenterista.

Jos itse haluaa vaikuttaa vammaisneuvostojen kautta, kannattaa ottaa selvää ja seurata kunnan/kaupungin valintakäytäntöjä sekä olla yhteydessä Invalidiliiton jäsenyhdistykseen omalla paikkakunnalla tai valtakunnalliseen jäsenyhdistykseen, joita kautta yleensä on mahdollista asettautua ehdokkaaksi.

Järjestöjen yhteistyö

Eri alueilla järjestöt tekevät yhteistyötä eri muodoin ja vaikuttamisväylät eroavat hieman riippuen alueesta.

Satakunnassa järjestöjen yhteistyötä koordinoi Satakunnan Yhteisökeskus järjestöyhteistyöryhmän JYTRYn muodossa. JYTRY on vapaamuotoinen verkosto. JYTRYn jakelulistaa voi hyödyntää yhdistysten keskinäisessä viestinnässä (vrt. 113-nk alla) ja JYTRYn kevät- ja syysfoorumissa yhdistys voi vaikuttaa ja asettaa ehdokkaan Satakunnan järjestöjen neuvottelukuntaan. Jäseneksi yhdistys pääsee päättämällä asiasta hallituksen kokouksessa ja täyttämällä yhteystietolomakkeen.

Monet Invalidiliiton satakuntalaisista paikallisista jäsenyhdistyksistä ovat JYTRYn jäseniä. Järjestöasiantuntija on myös JYTRYn jakelulistalla ja hyödyntää sitä kautta tulleita kommetointimahdollisuuksia tilanteen mukaan.

Järjestöt hyvinvointialueen yhteistyökumppanina

Neuvottelukunnat toimivat maakunnan ja hyvinvointialueen yhteistyökumppaneina. Varsinais-Suomessa toimii 113 sote-järjestöjen neuvottelukunta (113-nk). Yhdistyksillä on mahdollisuus ilmoittaa tietonsa 113-jakelulistalle ja asettaa ehdokkaansa neuvottelukuntaan. Jakelulistalla tulee tietoa vaikuttamis- ja kommentointimahdollisuuksista. Satakunnassa yhdistyksillä on mahdollisuus asettaa ehdokkaansa neuvottelukuntaan JYTRYn kautta.

Järjestöasiantuntija toimii 113-neuvottelukunnan sihteerinä, on mukana 113:n järjestöprojektiryhmässä sekä hyödyntää 113-jakelulistan kautta tulleita kommentointimahdollisuuksia tilanteen mukaan.

Järjestöjen yhteistyö maakunnassa

Varsinais-Suomessa kaikkien järjestöjen yhteistyö tapahtuu järjestöfoorumin kautta. Varsinais-Suomen maakunnan yhteistyöryhmä (MYR) on asettanut järjestöjaoston, joka koordinoi järjestöfoorumia. Järjestöfoorumi on avoin verkosto ja vuosittainen tapahtuma, mihin Invalidiliiton jäsenyhdistykset ja heidän edustajansa voivat ilmoittautua tiedotuslistalle ja osallistua foorumiin. Yhdistys voi asettaa myös ehdokkaan järjestöjaostoon.

Järjestöasiantuntija on järjestöfoorumin jakelulistalla ja hyödyntää sitä kautta tulleita kommentointimahdollisuuksia tilanteen mukaan.

Kokemustoimintaverkoston ja OLKA-toiminnan mallit hyvinvointialueilla

Kokemustoimintaverkosto on valtakunnallinen järjestöjen, alueellisten toimjoiden ja kokemustoimijoiden verkosto, joka edistää kokemustiedon hyödyntämistä palveluiden kehittämisessä. Järjestöjen koulutettu kokemustoimija voi toimia alustajana tai pitää puheenvuoroja tai luentoja ammattilaisille sekä työskennellä työryhmissä (vrt. OLKAn Helmi-kehittäjäpalvelu, pois lukien siis vertaistuki). Vertaistukea sen sijaan antaa OLKAn koulutetut Toivo-vertaistukijat.

Järjesöasiantuntija on ollut jäsenenä Kokemustoimintaverkoston Satakunnan alueellisessa ohjausryhmässä ja vuoden 2024 alusta koordinaation siirtyessä Satakunnan hyvinvointialueen vastuulle Satakunnan kokemusosaamisen verkostossa, ja vastuulla on myös verkoston vertaistukitapaamisten koordinointi. Lounais-Suomessa (Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa) toimii aktiivisia kokemustoimijoita. Satakuntalaiset yhdistykset ovat toimittaneet OLKA-pisteille liiton ja yhdistysten materiaalia.