14.5.2018
Vietämme Helppo liikkua -viikkoa tänä keväänä Invalidiliiton juhlavuoden merkeissä, sillä juhlavuoden teemana on esteettömyys ja yhdenvertaisuus. "Esteettömyys kuuluu kaikille" -teemaa tuomme esille Helppo liikkua -viikolla toukokuussa 14.–20.toukokuuta ja Esteettömyyspäivänä 17. toukokuuta.

Invalidiliiton jäsenyhdistykset ympäri Suomea järjestävät erilaisia esteettömyyteen liittyviä tapahtumia ja tilaisuuksia. Helppo liikkua -viikolle osallistuu myös muita järjestöjä.

Päivitämme tälle sivulle tapahtumia kaiken aikaa.

Jäsenyhdistysten tapahtumat Helppo liikkua -viikolla

maanantaina 14.5.

• Siilinjärven Invalidien "Kynnykset ja ovet" -keskustelutilaisuus, jossa keskustelevat kunnan kunnossapitotyönjohtaja Paavo Savolainen ja Vanhustyön Keskusliiton entinen korjausneuvoja Pentti Heikkinen.
  • Ylivieskan Invalidien tapahtuma Ylivieskan Prisman pihassa klo 14-17. Mukana myös Ylivieskan kaupungin nuorisotoimen Yhdenvertainen Ylivieska -hanke ja Ylivieskan kaupungin liikuntatoimi.

keskiviikkona 16.5.2018

• Ikaalisten Invalidien tapahtuma ”Esteettömyys hyödyttää kaikkia – liikkumisen vapautta myös liikuntarajoitteisille” klo 14–17 Pirkantien urheilukentällä Ikaalisissa. Paikalle on kutsuttu Ikaalisten kaupungin päättäjiä ja hyvinvointihenkilöstöä, JyllinKodin/Lähitori-toiminnan henkilöstöä sekä Kyrösjärven Seudun Reuma ja Tules sekä Sydänyhdistys. Ohjelmassa leikkimielinen kolmiottelu, kilpailu, ilmapalloja, mehua & makkaraa ja arvonta.
  • Karjaanseudun Invalidien tapahtuma klo 10–12 kävelykadulla / torilla (Kauppiaankadulla) Karjaan keskustassa: yhdistyksen esittelyä, keskustelua esteettömyydestä ja arpajaiset. Karisnejdens invalider ordnar ett jippo kl. 10–12 på gågatan/ torget (Köpmansgatan): presentation av förening, diskussion om tillgänglighet och ett lotteri.
  • Laihian Invalidit yhdessä vammaisneuvoston kanssa kartoittaa iltapäivällä, miten helposti paikallisiin liikkeisiin pääsee mm. pyörätuolilla tai rollaattorilla. Mukaan on kutsuttu kunnan henkilökuntaa ja päättäjiä.
  • Rautjärven Seudun Invalidit ja Eläkeliiton Simpeleen Yhdistys järjestävät Liikuntapäivän klo 10 alkaen Simpeleen Tenniskentällä (koulun lähellä). Ohjelmassa mm. puhallustikkaa ja kävelyä.

Esteettömyyspäivänä 17.5.

• Hyvinkään Invalidit jakaa tietoa ja keskustelee esteettömyydestä, sen tarpeesta ja toteutumisesta Hyvinkään sairaalaan aulassa klo 9-14.
  • Kemin Seudun Invalidit kokoontuu klo 10 kaupungin sosiaalitoimiston eteen. Tarkoitus on kiertää eri virastoja ja liikkeitä ympäri kaupunkia sekä kartoittamaa paikkoja esteettömyyden näkökulmasta esim. pyörätuolilla tai rollaattorilla. Klo 12–14 Kemin kulttuurikeskuksessa on Kemin vammaisneuvoston järjestämä avoin tapahtuma, jossa on puhumassa mm. Kemin kaupunginjohtaja.
  • Lieksan Seudun Invalidit tutustuu klo 12.30 ItäMaito Lieksan myymälällä nerokkaasti toteutettuun, tilanteen mukaan käännettävään invaluiskaramppiin. Klo 13.00 alkaa tapahtuma Lieksan Leipomolla ja pihassa. Siellä testataan leipomon sisäänkäyntiä pää-ovesta ja kesäkahvio-terassin kautta, jaetaan yleisölle Invalidiliiton juhlavuoden ilmapalloja ja kerrotaan esteettömyyden tärkeydestä.
  • Luoteis-Lapin Invalidit vierailevat Kolarin kirkonkylän päiväkodissa, jossa lapset ja henkilökunta voivat kokeilla miltä tuntuu liikkua pyörätuolilla.
  • Mäntän Seudun Invalidit järjestää tapahtuman klo 13 alkaen entisen Danske Bankin edessä.  Tapahtumassa kierretään Mäntän keskustaa ja havainnoidaan, kuinka esteettömyys on huomioitu keskusta-aluetta rakennettaessa.
  • Outokummun Invalidit järjestää klo 10–12 Outokummun kauppatorilla halukkaille mahdollisuuden kokeilla, miltä tuntuu pyörätuolilla liikkuminen pyörätuoliradalla. Kello 11 alkaen Outokummun johtoryhmän jäseniä on lupautunut testaamaan kelausta keskustan ympäristössä huomioiden esteelliset kohteet. Jaossa on myös materiaalia esteettömyydestä.
  • Saarijärven Invalidit järjestää kaikille avoimen esteettömyyspäivän Työväentalolla klo 14 alkaen. Tarjolla tietoa esteettömyydestä ja mahdollisuus kokeilla uusia apuvälineitä. Paikalla myös paikallisia päättäjiä. Arvontaa ja kahvitarjoilu!
  • Turun Seudun Invalidit järjestää klo 11–13 tapahtuman yhteistyössä Turun kaupungin, Turun ja Kaarinan vammaistyön, Turun Vammaisjärjestö TVJ:n, Turun Näkövammaiset ry:n, Turun Tapaturmainvalidit ry:n, Turun Nivelyhdistys ry:n ja Avustajakeskuksen kanssa. Klo 11 Turun keskustan kävelykadulta ryhmät jalkautuvat eri puolille keskustaa kertomaan yrittäjille ja muille ihmisille esteettömyydestä. Turun keskustan infopisteellä on mahdollisuus "testata" erilaisia apuvälineitä, rollaattoria, manuaali- ja sähköpyörätuolia. Tarjolla on kahvia, mehua ja keksejä 200 ensimmäiselle. Lapsille jaetaan ilmapalloa! Lue lisää >>
  • Vantaan Invalidit VANIn järjestää Tikkurilan keskustassa pyörätuoliradan klo 12 alkaen, jossa pääsee kokeilemaan millaista manuaalipyörätuolilla kulkeminen vilkkailla kaupunkikaduilla oikeasti on. Paikalla myös vantaalaisia päättäjiä.

lauantaina 19.5.

• Savonlinnan Seudun Invalidit on mukana yhdistysten yhteisessä Kevättoritapahtumaan klo 9 alkaen. Jaossa Helppo liikkua -viikon materiaalia ja tietoa Invalidiliitosta ja yhdistyksestä.

Muiden järjestöjen tapahtumia

• Reumaliitto, Lihastautiliitto ja Muistiliitto ja yhdistyksineen osallistuvat myös Helppo liikkua -viikolle.
  • Kotkan vammaisten yhteisjärjestö ry (VYT) ja vammaisneuvosto järjestävät esteettömyystapahtuman Kotkan torilla 17.5. klo 10–13. Myös Kankaanpään Seudun Vammaisjärjestöt ry osallistuu Helppo liikkua -viikolle.