Nuolet napakympissä. Kuvituskuva.
15.12.2020
Invalidiliitto järjestää alkuvuonna 2021 koulutusta niille jäsenyhdistystensä jäsenille, jotka ovat ehdolla huhtikuun kuntavaaleissa. Jäsenet saavat koulutusilloissa lisätietoa liiton vaalitavoitteista ja voivat syventää vaikuttamiseen liittyvää osaamistaan.

Koulutustilaisuuksia luotsaa Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson, joka toivoo tilaisuuksien antavan osallistujille paitsi uutta tietoa, myös mahdollisuuden ajatustenvaihtoon vammaisten ehdokkaiden kesken.

– Neliosainen koulutus tarjoaa kuntavaaliehdokkaille mahdollisuuksia oppia uutta ja lisätä valmiuksiaan vaikuttamisessa. Ensimmäisenä iltana kouluttajana toimii Salla Saarinen, jolla on vankkaa osaamista vaikuttavien kampanjoiden rakentamisesta. Koulutussarjan muut osat hoituvat pääosin Invalidiliiton omin voimin, Paralympiakomitean verkostokoordinaattori Tiina Siivosella vahvistettuna.

Koulutuksessa esitellään myös Invalidiliiton järjestöasiantuntijoiden koordinoimat vaikuttajaverkostot, jotka koostuvat vapaaehtoisista vaikuttamistoiminnasta kiinnostuneista vammaisista henkilöistä. Kuntavaaliehdokkaat saavat tukea vaikuttamistoimintaansa myös osallistumalla alueellisten vaikuttajaverkostojen toimintaan.

Koulutus on tarkoitettu nimenomaan kuntavaaliehdokkaaksi ilmoittautuneille Invalidiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Koulutus koostuu neljästä osasta (28.1., 4.2., 11.2., 18.2.) ja se toteutetaan teamsissa eli etäyhteyden avulla. Koulutukseen voi osallistua, vaikka ei pystyisi olemaan mukana joka kerta. Ilmoittautuminen on päättynyt.

Verkkokoulutuksen sisällöt

28.1. klo 17 Verkkokoulutus: Näin rakennan kuntavaalikampanjastani vaikuttavan

4.2. klo 17 Verkkokoulutus: YK:n vammaissopimus turvaa osallistumisen kuntapolitiikkaan

11.2. klo 17 Yhdenvertaista palvelua kaikille - Invalidiliiton vaaliteemojen taustoittaminen, osa 1