Suojakäsineet kädessä oleva ihminen pitää käsissään punaista lappua jossa lukee Coronavirus.
12.5.2020
Invalidiliitto on lähestynyt Kuntaliittoa koskien suojavälineiden saatavuuden varmistamista henkilökohtaisen avun työnantajille ja omaishoitajille.

Kunnissa on saamiemme tietojen mukaan varsin kirjava toimintakäytäntö ja on epävarmuutta, noudatetaanko kaikissa kunnissa sosiaali- ja terveysministeriön ohjeita.

Suojavälineiden saatavuuden ohella keskeiset haasteet ovat tiedottamisessa ja jakelussa. Toisaalta olemme saaneet tietoja myös hyvistä toimintakäytänteistä, joissa esimerkiksi kunta konkreettisesti toimittaa riittävän määrän suojavälineitä suoraan kotiin.

Vammaisten ihmisten hyvinvointi tulee varmistaa ja näin auttaa heitä suojautumaan koronavirukselta. Tästä syystä tieto kuntien toimintakäytänteistä on tärkeää.  Invalidiliitto tiedustelee kirjeessään Kuntaliitolta kuntien toimintamalleista suojavälinehankinnoissa ja miten niissä määritellään suojavälineiden tarve.

Lue Invalidiliton kirje Kuntaliitolle.