26.9.2018
Ouluun kokoontui tiistai-iltapäivänä 25. syyskuuta lähes sata ihmistä keskustelemaan vammaisten ihmisten palveluista, yhdenvertaisuudesta ja esteettömyydestä.
Invalidiliiton juhlakiertueen Oulun panelistit ja juontaja

Invalidiliiton 80-vuotisjuhlakiertueen ensimmäiseen paneelikeskusteluun osallistuivat kaupunginvaltuutetut Satu Haapanen (Vihr.), Risto Kalliorinne (Vas.), Jukka Kolmonen (Kesk.), Sami Pikkuaho (Kok.) ja Tuija Pohjola (SDP). Tilaisuuden juonsi Ylen toimittaja Tiina Merikanto.

Keskustelun kuluessa käsiteltiin niin katujen mukula- ja reunakivetyksiä, taksien saatavuuden ongelmia, kokemusasiantuntijoiden käytön lisäämistä kaupungin päätöksenteon tukena, järjestöjen rahoitusta kuin monia muitakin aiheita. Yleisö oli erittäin aktiivinen ja keskustelusta muodostui hyvin vuorovaikutteinen. Moni panelisti totesikin oppineensa paljon uutta ja vievänsä viestit eteenpäin.

Miten hoitoketjut toimivat?

Sote-uudistuskin nousi tietysti esiin keskustelun kuluessa. Merikanto kysyi panelisteilta, kuinka vakuuttuneita he ovat siitä, että paljon palveluita tarvitsevien ihmisten, joita monet vammaisetkin ovat, hoitoketjut toimivat uudessa sotessa. Vastaukset jakaantuivat.

– Uudistusta on lähdetty tekemään juuri paljon palveluita tarvitsevia ihmisiä varten. Monia perusteltuja huolenaiheita on ja siksi soteuudistus on tehtävä. Se vasta maksaakin, jos uudistusta ei saada maaliin nyt. Korjataan sitten niiltä osin kun ongelmia käytännössä huomataan, Kolmonen puolusti uudistusta tiukasti.

– Sote tulee viedä maaliin, mutta siinä tulee olemaan valuvikoja, enkä uskalla luvata, että tulette saamaan saumatonta palvelua, Pikkuaho totesi.

Pohjola sanoi olevansa huolissaan siitä, miten mahtaa onnistua kunnissa tehtävän ennaltaehkäisevän työn kytkeminen uudistuskokonaisuuteen. Haapanen kehotti taas olemaan levollisella mielellä, koska ”voimme olla ylpeitä maakunnastamme, viranhaltijat ovat erittäin hyviä ja valmistelevat uudistusta huolellisesti”.

– Älkää olko yhtään levollisia, koska Oulu ei tarvitse yhtään leveämpiä hartioita hoitamaan palveluita ja on ennustamatonta, mitä tulee tapahtumaan, kun valinnanvapaus kytketään mukaan, kehotti päinvastoin Kalliorinne.

Yhdenvertaisuus ja esteettömyys päämäärinä

Vaikka salissa olleilla oli yhteisesti jaettu näkemys siitä, että yhdenvertaisuus ja esteettömyys ovat tavoittelun arvoisia päämääriä, panelistien kesken syntyi terävää mutta hyvähenkistä väittelyä Oulun kaupungin taloustilanteesta ja siitä, mihin rahat lopulta riittävät.

– Juustohöylä puree palveluihin ja annetaan mielikuva, ettei Oululla ole varaa mihinkään, vaikka todellisuudessa voisimme huolehtia palveluista kunnolla, Kalliorinne haastoi kaupungin säästölinjaa.

Pohjola muistutti, että mitä paremmin kunta hoitaa ennalta ehkäisevät palvelut, kuten liikunnan, koulutuksen ja yhdyskuntasuunnittelun, sitä vähemmän tarvitaan korjaavia kalliita sote-palveluita.

– Yhdenvertaisuuslaki velvoittaa meitä, tämän pitää olla selvää ihan jokaisessa palvelussa, jota kaupunki tarjoaa. Kyse ei ole rahasta vaan lain noudattamisesta, Haapanen sanoi.

Kaikki pitivät osatyökykyisten työllisyystilanteen parantamista välttämättömänä. Työelämässä vallitsevien asenteiden kehittämistä korostettiin monessa puheenvuorossa. Kolmosen toteamus ”Kaikista ei ole yrittäjäksi, mutta osatyökykyisyys ei saa olla este sille, etteikö voisi ryhtyä yrittäjäksi” sopii työelämään laajemminkin.

Tarvitaan konkreettisia tilaisuuksia kohdata

– Mitä te voisitte tehdä, että vammaisilla ihmisillä, jotka kulkevat rollaattorin avulla tai joilla on vaikeuksia vaikkapa näön tai kuulon kanssa tai jotka muuten tarvitsevat apua toimiakseen, olisi mahdollisuus osallistua yhteiskuntaan? haastoi juontaja Merikanto tilaisuuden päätteeksi jokaista panelistia konkreettisiin tekoihin.

– Kutsukaa meitä poliitikkoja puhumaan. Pitää saada enemmän tällaisia konkreettisia tilaisuuksia kohdata. Tässä keskustelussa yhdenvertaisuus on toteutunut hyvin. Jokaisella pitäisi olla kyky asettua toisen asemaan. Kuunnellaan toisiamme, Pikkuaho totesi.

– Asukastilaisuuksien järjestäminen tai lausuntojen pyytäminen vammaisneuvostolta ei riitä. Päättäjien ja viranhaltijoiden on jalkauduttava ihmisten luo, jotta jokaisen ääni tulee kuulluksi. Lupaan mennä sinne missä ihmiset ovat, Haapanen lupasi.

– Haluaisin, että kaikki tulisivat mukaan päätöksentekoprosessiin, koska silloin kaikkein parhaiten tulee ääni kuulluksi. Ne ihmiset saatava mukaan ja päättämään, joita asia koskee, Kolmonen sanoi.

– Poliitikot eivät ole vieraantuneita arjesta, pankaa meidät ajattelemaan ja haastakaa. Tullaan mielellämme kaikkiin tilaisuuksiin. Kokemusasiantuntijuutta voitaisiin liittää perusparannushankkeisiin, Kalliorinne sanoi.

– Osallisuuden malli toimii Oulussa hyvin, meillä on monitoimijaista yhteistyötä. Kannustan kaikkia mukaan asukasyhdistyksiin, Pohjola sanoi.

Invalidiliiton 80-vuotisjuhlakiertue jatkuu 1. lokakuuta Helsingissä. Lisätietoa kiertueesta Invalidiliiton kotisivuilta >>