5.7.2018
Invalidiliitto on saanut jäsenkentältään viime päivinä lukuisia viestejä, jotka kertovat taksien käyttöön liittyvistä ongelmista.
Taxi-kyltti taksn katolla keltaisella pohjalla

Uusi liikennepalvelulaki purki hintasääntelyn ja vapautti taksiluvat kilpailulle. Samaan aikaan alkoi Kelan kilpailuttamien palveluntuottajien toiminta, jonka seurauksena on syntynyt sekaannusta niin Kelan korvaamien sairausvakuutusmatkojen, vammaispalvelulain mukaisten matkojen kuin asiakkaan itse maksamien taksimatkojenkin osalta.

– Olemme syvästi huolissamme siitä, että tärkeitä, terveyteen liittyviä Kela-taksikyytejä on eri puolilla Suomea jäänyt viime päivinä hoitamatta. Kun kyse on ihmisten pääsystä hoitoon, ei kuljetuksissa saisi tapahtua ainuttakaan virhettä. Vammaisten ihmisten mahdollisuus käyttää taksia yhdenvertaisesti niin työhön kuin vapaa-aikaankin liittyvissä matkoissa tulee turvata koko maassa, sanoo Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen.

Invalidiliitto haluaa kiinnittää taksien välityskeskusten huomion siihen, että invataksikalustoa on oltava saatavilla, koska monet vaikeasti vammaiset ihmiset eivät voi matkustaa tavallisilla henkilöautotakseilla. Kelan ja välitysyhtiöiden välisessä uudessa sopimuksessa sovittu aiempaa alempi korvaus sopimusautoilijoille on ongelmallinen, jos se johtaa siihen, että pätevöityneet invataksiyrittäjät eivät enää aja Kela-kyytejä niiden kannattamattomuuden vuoksi.

Invalidiliitto on toiminut pitkäjänteisesti ja aktiivisesti pyrkien vaikuttamaan siten, että fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten ihmisten mahdollisuudet liikkua ovat yhdenvertaisia muiden ihmisten kanssa.

– Jotta ongelmat saataisiin korjattua mahdollisimman pian, on tärkeää, että kaikki kokemukset raportoidaan heti tuoreeltaan. Asiakkaan tulisikin olla mahdollisen reklamaation vuoksi saman tien yhteydessä palveluntuottajaan. Invalidiliitto jatkaa vaikuttamista yhteiskunnallisten päättäjien suuntaan, jotta vammaisten ihmisten kannalta keskeiset epäkohdat saadaan korjattua, sanoo Pohjonen.

Lisätietoja: lakimies Elina Nieminen, 044 765 0663, elina.nieminen @ invalidiliitto.fi

Korjattu aiempaa uutista 5.7.2018 klo 9.50.

Invalidiliitto kerää vaikuttamistyönsä tueksi nettisivuillaan palautetta taksien käyttöön liittyvistä tilanteista 1.7. jälkeen>>

Lue myös Invalidiliiton lakimies Elina Niemisen blogi taksiliikenneuudistuksesta >>