Ikääntyneiden vammaisten ihmisten tutkimus marginaalissa

Tällä viikolla vietetään Vanhustenviikkoa. Tässä blogissani nostan esille ikääntyneet vammaiset ihmiset ja sen, miten vähän heidän arjestaan, elämästään, kokemuksistaan on vielä tutkimustietoa. Vammaistutkimuksessa ja ikääntyneiden tutkimuksessa on yhteisiä kysymyksiä ja yhteistä osaamista, jota tulisi hyödyntää tutkimuksessa nykyistä paremmin. Olisi myös tärkeää saada ikääntyneet vammaiset ihmiset mukaan koko tutkimusprosessiin.

Asevelvollisena vammautuneista tarvitaan lisää tutkittua tietoa

Tiesitkö, että asevelvollisena vammautuneita on jo enemmän kuin sotainvalideja? Varusmiespalveluksessa vammautuu vuosittain useita kymmeniä varusmiehiä pysyvästi. Heitä on tällä hetkellä noin 2 600, ja he ovat iältään 20 - 90-vuotiaita.

Invalidiliiton tutkimuksessa tapahtuu!

Invalidiliitossa tutkitaan fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten henkilöiden arjessa pärjäämistä, siis toimintakykyä. Muita tutkimusaiheita ovat palveluiden käyttökelpoisuus ja vaikuttavuus. Kerron näistä aiheista lisää seuraavissa blogeissani.