20.06.2017

Lausunto maakuntauudistuksesta

Invalidiliitto on antanut lausuntonsa Maakuntauudistuksen täytäntöönpanoa ja valtion lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien uudelleenorganisointia koskevaan hallituksen esitykseen.

Invalidiliitto kannatti lausunnossaan rakennusvalvonnan yhdistämistä ja maakunnallisesti mahdollisuutta ohjata esteettömään rakentamiseen. Vaadimme, että vammaisten kansalaisten osallistamista säädettäväksi ehdotettuihin sosiaali- ja terveysalan neuvottelukuntaan kuten myös liikuntaneuvoston ja romaniasiain neuvottelukunnan kokoonpanoissa tulee vahvistaa. Lisäksi Invalidiliitto kannatti ehdotettuja Valviran toimialojen yhdistämistä, mutta ei kannattanut terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden valvonnan siirtämistä Fimealle.

Lue koko lausunto >>