Esteettömyys

Esteettömyydessä on kyse ihmisten moninaisuuden huomioonottamisesta muun muassa rakennetun ympäristön ja julkisen liikenteen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Se merkitsee palvelujen saavutettavuutta, välineiden käytettävyyttä, tiedon ymmärrettävyyttä ja mahdollisuutta osallistua itseä koskevaan päätöksentekoon.

Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKE vaikuttaa laaja-alaisen esteettömyyden edistämiseen yhteiskunnassa sekä tarjoaa tietoa, neuvontaa, ohjausta, koulutusta ja konsultointia esteettömyydestä.

Esteettömyyskeskus ESKE

Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKE vaikuttaa laaja-alaisen esteettömyyden edistämiseen yhteiskunnassa.

Asunto

Esteettömät ratkaisut asunnossa ja asunnon tilojen muunneltavuus mahdollistavat sen, että siinä voi asua myös elämäntilanteiden muuttuessa. Asunnon esteettömyys on toimivuutta, joka koostuu muun muassa turhien tasoerojen välttämisestä, riittävän leveistä oviaukoista, esteettömästä wc- ja pesutilasta, riittävän suuresta eteistilasta sekä keittiöstä, jossa pyörätuolin tai rollaattorin käyttäjäkin pystyy toimimaan.