15.03.2018

Invalidiliitto ry:n lausunto koskien työryhmän ehdotusta hallituksen esitykseksi uudeksi rahankeräyslaiksi (SMDno-2016-1629)

Sisäministeriön johdolla valmisteltua rahankeräyslain uudistamista on tehty avoimesti ja vuorovaikutteisesti, kansalaisjärjestöjä aidosti kuunnellen.

Lausunnolle tammikuussa 2018 lähteneen lakiehdotuksen mukaan varsinaisen rahankeräyksen voi järjestää yleishyödyllinen yhteisö yleishyödylliseen tarkoitukseen. Invalidiliitto tukee tätä ja pitää tärkeänä, että yleishyödyllisyyden periaatteesta ei luovuta.

Invalidiliitto suhtautuu myönteisesti ehdotuksen tarkoitukseen vähentää luvan hakemisvaiheeseen liittyvää byrokratiaa ja kannattaakin uutta pienkeräyksen ideaa, joka perustuu lupamenettelyn sijaan ilmoitusmenettelyyn. Siinäkin kerääjän on oltava yleishyödyllinen toimija.

Vuosi-ilmoituksen antaminen on kuitenkin liiton mielestä jatkossakin tarpeen niin rahankerääjän kuin lahjoittajankin näkökulmasta tarkastellen. Hyvää hallintoa, jossa raportoidaan rahankeräyksen tuotot ja kulut sekä tuoton käyttö läpinäkyvästi ja avoimesti, on noudatettava.

Lue koko lausunto täältä >>