kuva kahdesta tuleapukummista metroasemalla

TuleApu 2018-2020

TuleApu – tukea ja tule-terveyttä apuvälineenkäyttäjille 2018-2020.
Invalidiliiton TuleApu-hankkeen logo vaaleanpunainen ratas

TuleApu-hanke rohkaisee liikkumisen apuvälineen sujuvaan käyttöön sekä edistää liikkumisen apuvälineitä käyttävien henkilöiden tuki- ja liikuntaelinterveyttä. Hanke koostuu apuvälinekummi -vertaistukitoiminnasta, Tule-klubeista sekä omahoitovertaisryhmistä ja -materiaalista.

Apuvälinekummi liikkumisen apuvälineenkäyttäjän tukena

Apuvälinekummit toimivat pääkaupunkiseudulla liikkumisen apuvälineen käyttäjän tukena. Vertaistukihenkilöinä kokeneet apuvälinekummit rohkaisevat ja neuvovat omalla esimerkillään ja kokemustiedollaan uusia liikkumisen apuvälineenkäyttäjiä apuvälineen käyttöönotossa ja niiden käytössä arjessa. Halutessasi itsellesi oman apuvälinekummin, lue lisätietoja täältäLisää tietoa apuvälinekummina toimimisesta löydät täältä.

Videoita liikkumisen apuvälineistä

TuleApu-hankkeen tuottamat videot esittelevät tunnetuimmat liikkumisen apuvälineet eli rollaattorin, manuaalipyörätuolin, sähköpyörätuolin sekä sähkömopon sekä niiden ergonomisen käytön. Sivuilta löytyy video myös manuaalipyörätuolin käyttäjän avustamiseen.

Videoihin pääsee tutustumaan Iloa ja hyötyä liikkumisen apuvälineistä -sivulta, jonne pääset klikkaamalla tästäSivuilta löytyy myös muita aiheeseen liittyviä videoita ja myöhemmin päivitämme lisää materiaalia liikkumisen apuvälineistä kiinnostuneille.

Toivomme, että videoista on hyötyä ja tukea liikkumisen apuvälineiden kanssa!

Tunnetaanko yhdistyksessänne apuvälineiden käyttö?

Invalidiliiton TuleApu-hanke on kiertänyt vieraana jo yli 20 Invalidiliiton jäsenyhdistyksessä ja matka jatkuu. Nyt on hyvä hetki varmistaa Tule-klubi yhdistykseen vuodelle 2020. Matalan kynnyksen Tule-klubi on myös hyvä mahdollisuus mainostaa tilaisuutta laajemmin ja avata yhdistyksen ovet uusille tuleville jäsenille!

Tuki- ja liikuntaelin -klubissa eli tuttavallisemmin Tule-klubissa käsitellään muun muassa liikkumisen apuvälineiden oikeanlaista ja ergonomista käyttöä tutustumalla kyynärsauvojen, rollaattorin sekä manuaalipyörätuolin ergonomiseen käyttöön. Lisäksi Tule-klubissa päästään kuulemaan ja keskustelemaan vinkeistä kuinka edistää omaa tule-terveyttä arjen eri tilanteissa.

TuleApu-hankkeen väki tulee toteuttamaan valmiin Tule-klubin yhdistykseen ja yhdistyksen tarvitsee vain varata tila sekä mainostaa tilaisuutta valmismateriaaleilla. Tilaisuudesta aiheutuneita kuluja, esim. tarjoiluja tai tilavarausta, korvataan yhdistyksille 100€ asti kuitteja vastaan.

Tule-klubista startti vertaisryhmälle!

Tule-klubi on myös hyvä startti Tule-vertaisryhmälle, jonka voi käynnistää yhdistyksessä. Jo perustetut vertaisryhmät kiittelevät erityisesti vertaiskeskustelujen voimaa ja ovat myös kiinnostuneet terveellisemmistä ruokailutottumuksista jakamalla toisilleen uusia reseptejä ja laittamalla ruokaa yhdessä.

Ohjaaja saa ohjaajan kansion, jossa on valmista materiaalia vertaisryhmän tapaamisille. Kansiossa aiheina ovat ravitsemus, liikunta, kipu, stressi sekä uni ja unettomuus. Lisäksi hanke järjestää verkkotapaamisia vertaisryhmien vetäjille säännöllisin väliajoin, joista saa tukea vetäjänä toimimiseen.

Mukaan kummitoimintaan tai Tule-klubi yhdistykseenne?

Lisätietoa saa ottamalla yhteyttä TuleApu-hankkeen työntekijöihin, joko sähköpostitse tuleapu@invalidiliitto.fi tai soittamalla 044 765 1322.

Maarit Honkasola, hankevastaava
Hanna Solja, hankesuunnittelija

Voit katsoa webinaarin TuleApu-hankkeesta tästä.
TuleApu-hankkeen löydät myös Instagramista klikkaamalla tästä

Hankkeen tietosuojaselosteet

Tule-klubi ja vertaisryhmätoiminta