kuva kahdesta tuleapukummista metroasemalla

TuleApu 2018-2020

TuleApu – tukea ja tule-terveyttä apuvälineenkäyttäjille 2018-2020.

TuleApu-hanke rohkaisee liikkumisen apuvälineen sujuvaan käyttöön sekä edistää liikkumisen apuvälineitä käyttävien henkilöiden tuki- ja liikuntaelinterveyttä. Hanke koostuu apuvälinekummi -vertaistukitoiminnasta, Tule-klubeista ja alueellisista apuvälinetapahtumista sekä omahoitovertaisryhmistä ja -materiaalista.

Apuvälinekummi liikkumisen apuvälineenkäyttäjän tukena

Apuvälinekummit toimivat pääkaupunkiseudulla liikkumisen apuvälineen käyttäjän tukena. Vertaistukihenkilöinä kokeneet apuvälinekummit rohkaisevat ja neuvovat omalla esimerkillään ja kokemustiedollaan uusia liikkumisen apuvälineenkäyttäjiä apuvälineen käyttöönotossa ja niiden käytössä arjessa. Halutessasi itsellesi oma apuvälinekummin lue lisätietoja täältä. Lisää tietoa apuvälinekummina toimimisesta löydät täältä.

Videoita liikkumisen apuvälineistä

TuleApu-hankkeen tuottamat videot esittelevät tunnetuimmat liikkumisen apuvälineet eli rollaattorin, manuaalipyörätuolin, sähköpyörätuolin sekä sähkömopon sekä niiden ergonomisen käytön. Sivuilta löytyy video myös manuaalipyörätuolin käyttäjän avustamiseen.

Lyhyisiin ja ytimekkäisiin videoihin pääsee tutustumaan Iloa ja hyötyä liikkumisen apuvälineistä -sivulta, jonne pääset klikkaamalla tästä. Sivuilta löytyy myös muita aiheeseen liittyviä videoita ja materiaalia.

Tunnetaanko yhdistyksessänne apuvälineiden käyttö?

Invalidiliiton TuleApu-hanke on kiertänyt vieraana jo yli 20 Invalidiliiton jäsenyhdistyksessä järjestäen tuki- ja liikuntaelin -aiheisia tilaisuuksia eli tuttavallisemmin Tule-klubeja. Niissä on käsitelty muun muassa liikkumisen apuvälineiden oikeanlaista ja ergonomista käyttöä tutustumalla kyynärsauvojen, rollaattorin sekä manuaalipyörätuolin ergonomiseen käyttöön. Lisäksi tilaisuuksissa on päästy kuulemaan ja keskustelemaan erilaisista vinkeistä kuinka edistää omaa tule-terveyttä arjen eri tilanteissa. Syksyllä 2020 Tule-klubien sijaan järjestetään alueellisia isompia apuvälinetapahtumia.

Alueelliset Iloa ja hyötyä liikkumisen apuvälineistä -tapahtumat

Syksyllä 2020 järjestetään alueellisia kaikille avoimia isompia apuvälinetapahtumia, joissa kerrotaan kyynärsauvojen, rollaattorin sekä manuaalipyörätuolin ergonomisesta käytöstä. Tapahtumat löytyvät Invalidiliiton tapahtumakalenterista nimellä Tukea ja tietoa liikkumisen apuvälineistä.

Seuraavien tilaisuuksien tapahtumapaikka ja aika on jo varmistunut:

la 3.10.              Etelä-Pohjanmaa, Seinäjoki, Kalven Navetta, Hugo-sali
           ma 12.10.          Varsinais-Suomi, Raisio, kauppakeskus Mylly
           ti 13.10              Satakunta, Pori, kauppakeskus Puuvilla
           to 22.10.           Uusimaa, Helsinki, Oodi

Uusi startti vertaisryhmälle!

TuleApu-hanke on tuottanut jäsenyhdistysten käyttöön Tule-vertaisryhmän materiaalikansion. Materiaalia voi hyödyntää jo olemassa olevassa vertaisryhmässä tai käynnistää kokonaan uuden. Jo perustetut vertaisryhmät kiittelevät erityisesti vertaiskeskustelujen voimaa ja ovat myös kiinnostuneet terveellisemmistä ruokailutottumuksista jakamalla toisilleen uusia reseptejä ja laittamalla ruokaa yhdessä.

Ohjaaja saa ohjaajan materiaalikansion ottamalla yhteyttä TuleApu-hankkeeseen. Materiaalit ovat saatavissa niin tulosteina kuin sähköisestikin. Laajan materiaalikansion aiheina ovat ravitsemus, liikunta, kipu, stressi sekä uni ja unettomuus. Lisäksi hanke järjestää verkkotapaamisia vertaisryhmien vetäjille säännöllisin väliajoin, joista saa tukea vetäjänä toimimiseen.

Lisätietoja tilaisuuksista ja apuvälinekummitoiminnasta

Lisätietoa saa ottamalla yhteyttä TuleApu-hankkeen työntekijöihin, joko sähköpostitse tuleapu@invalidiliitto.fi tai soittamalla 044 765 1322.

Maarit Honkasola, hankevastaava
Hanna Solja, hankesuunnittelija

Webinaari TuleApu-hankkeesta on katsottavissa tästä.
TuleApu-hankkeen löydät myös Instagramista.

Invalidiliiton TuleApu-hankkeen logo vaaleanpunainen ratas

Hankkeen tietosuojaselosteet

Tule-klubi ja vertaisryhmätoiminta (PDF)
TuleApu-hankkeen apuvälinekummitoiminta (PDF)