aikuisia ja lapsia yhdessä leikkimässä

Vertaistukijaksi

Haluaisitko toimia vertaistukijana tai vertaisryhmän vetäjänä?

Invalidiliiton organisoitu vertaistukitoiminta

Invalidiliitto kouluttaa vuosittain uusia vertaistukihenkilöitä ja -perheitä. Koulutukset on suunnattu henkilöille, joilla on harvinainen sairaus tai vamma ja perheille, joissa lapsella on harvinainen sairaus tai vamma.

Vertaistukijakoulutus sisältää verkko- ja lähiopetusjakson, joihin osallistuja sitoutuu. Koulutukseen haetaan mukaan hakulomakkeella ja hakijat haastatellaan ennen koulutusvalintoja. Vertaistukijan tulee olla sinut oman sairauden tai lapsen sairauden kanssa.

Hae mukaan seuraavaan vertaistukijakoulutukseen

Invalidiliitto järjestää vertaistukijakoulutuksen, jossa koulutetaan vertaistukihenkilöitä ja vertaistukiperheitä. Koulutus sisältää verkko-opetusjakson 2.-15.3.2020 ja viikonlopun mittaisen lähiopetusjakson 27.-29.3.2020 (pe-su), joka pidetään Holiday Club Saimaalla Lappeenrannassa.

Koulutuksessa saat perustietoa Invalidiliiton vertaistukijana toimimisesta ja eväitä toimia vertaistukihenkilönä hyödyntäen omaa kokemustasi. Koulutuksen aikana käydään läpi Invalidiliiton vertaistukitoiminnan periaatteet, saadaan eväitä ja käytännönohjeita vertaistukijana toimiseen.

Koulutus on osallistujille maksuton ja koulutukseen osallistuville tarjotaan täysihoito pitäen sisällään majoituksen, ruokailut ja ohjelman. Lapsille on järjestetty lastenhoito aikuisten ohjelman ajaksi ennakkoilmoitusten mukaisesti. Paikalla on yksi yleisavustaja, joka voi auttaa pienissä avuntarpeissa. Mikäli tarvitset paljon apua, otathan mukaan oman avustajan. Matkoja koulutukseen korvataan jälkikäteen Invalidiliiton järjestökoulutuksen periaatteiden mukaisesti eli julkisella liikenteellä saapuville matkalippuja / maksukuittia vastaan tai omalla autolla tuleville 0,20€/km.

Viimeinen mahdollinen hakupäivä on sunnuntaina 16.2.2020. Koulutukseen hakeneet haastatellaan ja koulutusvalinnoista ilmoitetaan viimeistään viikon 9 aikana.

Koulutuksen hakulomake löytyy täältä.

Lisätietoja koulutuksesta saat Invalidiliiton suunnittelija Jenni Kuuselalta joko sähköpostitse jenni.kuusela@invalidiliitto.fi tai puhelimitse 044 765 0410.

Vertaistoimintaa jäsenyhdistyksissä

Invalidiliiton jäsenyhdistykset järjestävät monipuolista toimintaa jäsenilleen.  Vertaisryhmät sisältävät esimerkiksi luentoja, yhdessäoloa, keskusteluryhmiä ja harrastustoimintaa. Toimintaa on eri-ikäisille.
Yhdistyksiin kannattaa olla suoraan yhteydessä, jolloin saa ajantasaista tietoa toiminnasta.

Yhdistysten yhteystiedot löytyvät tästä linkistä

Invalidiliitto kouluttaa vertaisryhmien vetäjiä vuosittain. Koulutus sisältää verkko- ja lähiopetusjakson, joihin osallistuja sitoutuu. Seuraava vertaisryhmien vetäjien koulutus järjestetään syksyllä 2020.