Ryhmäkuvassa eduskunnassa ministeri Harakan erityisavustaja Ilkka Hamunen, ministeri Harakka, Vammaisfoorumin puheenjohtaja Sari Kokko, Näkövammaisten liiton järjestöpäällikkö Markku Möttönen. Edessä Invalidiliiton lakimies Elina Nieminen.
5.3.2020
Vammaisfoorumi kävi edustajineen tapaamassa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakkaa.

Tapaamisessa keskityttiin keskeisimpiin vammaisten ihmisten liikkumisvapauden ja liikkumiseen vaikuttaviin teemoihin. Mukana tapaamisessa oli Invalidiliitosta lakimies Elina Nieminen.

Nieminen nosti erityisesti esille vammaisten ihmisten taksiliikenteeseen liittyvät ongelmat sekä toiveen saada vahvemmin esille vammaisten ihmisten liikkumisen erityiskysymykset valmisteilla olevassa ensimmäisessä valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa sekä taksiliikennelainsäädännön uudelleen arvioinnissa.

- Tarve vammaisten ihmisten osallisuuteen YK:n vammaissopimuksen hengessä on välttämätöntä valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman yhteydessä. Myös taksinkuljettajien kuljettajakoulutuksen sertifikointia sekä esteettömien ajoneuvojen määräysten selkeyttä tulee edistää, toteaa Nieminen.

- Ministeri Harakka toivottikin Vammaisfoorumin jäsenjärjestöt tervetulleiksi keskustelemaan ja nostamaan vammaisten ihmisten liikkumisen erityiskysymykset esille valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman alueellisiin tilaisuuksiin, jotka järjestetään Helsingissä, Lappeenrannassa, Rovaniemellä ja Vaasassa 10.3.2020.

Suunnitelmaluonnos viimeistellään syksyllä 2020.

Tilaisuudessa keskusteltiin lisäksi muun muassa esteettömyysdirektiivin toimeenpanosta, valvonnan kohdistamista myös erityisryhmien kuljetuksiin ja esteettömien ajoneuvojen turvavälineiden asettamista määräaikaiskatsastusten piiriin.

Vammaisfoorumin puheenjohtaja Sari Kokko luovutti lisäksi tilaisuudessa Vammaisfoorumin kannanoton liikenne- ja viestintäministeri Harakalle. Tilaisuudessa mukana olivat myös Näkövammaisten liiton järjestöpäällikkö Markku Möttönen sekä ministerin erityisavustaja Ilkka Hamunen.

Lue Vammaisfoorumin kannanotto.