Erivärisiä lankakeriä hyllyssä
14.5.2019
Järvenpääläinen neulekahvila Lentävä Lapanen on Suomen ainoa erikoislankakauppa ja kokoaikainen kahvila. Paikalle voi tulla neulomaan ja kahvittelemaan tai vain kahvittelemaan. Myös esteettömyys on huomioitu.

– Meillä voi käydä myös vain kahvilla eli ei tarvitse neuloa. Mutta tämä on myös neulojien olohuone, paikka kokoontua, verkostoitua ja löytää ystäviä. Diagnoosina täällä on usein vakava neuloosi, mutta siihen saa vertaistukea ja hoitoa, Taina Schildt sanoo. Hän on yhdessä Tarja Jussilan kanssa toinen yrityksen perustaja.

Neulekahvila Lentävän lapasen toinen omistaja Taina Schildt neuloo kahvilan tiskin takana.

Vieraisiin pöytiin saa huudella

– Täällä on lupa huudella vieraisiin pöytiin. Käsityöt ovat sellaisia, että on kiva katsoa, mitä naapuri tekee. Jos me yrittäjät emme osaa auttaa, naapuripöydässä tai vieressä istuva saattaa osata, Schildt sanoo.

Neulekahvila aloitti toimintansa vuonna 2012 Järvenpään Perhelän kiinteistössä, joka on nyt jo purettu. Nykyisissä tiloissa ollaan oltu jo kolmatta vuotta. Vanha paikka oli esteellisempi, sillä siellä oli 2-3 rappusta sisäänkäynnissä. Luiskan saamisen oli vaikeaa.

– Kävi ilmi, että kaupunki ottaisi vuokraa siitä muutamasta neliöstä, mikä meillä olisi ramppia. No, se oli minimisumma se vuokra, mutta mielestäni oli pöyristyttävää, että sellaisesta pitää vielä kerätä rahaakin. Se kaatui siihen, että se oli niin tyyris rakennelma ja tiesimme, että kiinteistöstä pitää lähteä.

Nykyisessä paikassa on luiska, jota tarvitsevat niin lastenvaunujen kanssa liikkuvat, rollaattorilla kulkijat kuin pyörätuoliasiakkaatkin.

– Olemme saaneet hyvää palautetta, että kiva kun se nyt on.

Myös wc:stä tehtiin esteetön eli siellä pystyy tuettuna itsekseen toimimaan. Pyörätuolilla sinne ei tosin mahdu. Lattialla olevat lankoja täynnä olevat korit ja tuolit ovat kaikki siirreltäviä. Tiloissa pystyy myös hyvin liikkumaan esimerkiksi pyörätuolilla.

Neulekahvila Lentävän lapanen ulkoa: punainen polkupyörä ja markiisi

Kulku pitää olla esteetöntä

Invalidiliiton Helppo liikkua -viikon (13.–17.5.) teemana on Yhdenvertaista palvelua kaikille. Tavoitteena on kiinnittää yritysten ja yrittäjien huomio toimitilojensa esteettömyyteen ja palveluiden saavutettavuuteen.

– Uskon ja toivon, että se olisi tänä päivänä automaattista, että pitää olla esteetön kulku. Se, että pääsee kulkemaan, on sellaista, että kaikkien pitäisi se huomioida. Ei voi olla syrjintää tai eriarvoisuutta.

Neulekahvilassa myös kuunnellaan asiakasta.

– Kyllä se on tärkeää, että huomioidaan palaute. Jos et tee mitään, niin asiakas kokee, että palautteella ei ole merkitystä. Erään sähköpyörätuoliasiakkaan toiveesta hommasimme vanhan paikan wc:hen istuinkorokkeen.

Studio Lapasessa järjestetään neuleleffailtoja

Neulekahvilassa järjestetään myös erilasia kursseja ja tapahtumia.

– Joko me itse vedämme kursseja ja sitten kutsumme vaikka joku tunnetumman suomalaisen suunnittelijan paikalle.

Yhteistyössä Järvenpään elokuvateatteri Studio 123:n kanssa järjestetään myös Studio Lapanen muutaman kerran vuodessa.

– Katsotaan leffa puolivaloissa, joten siellä voi neuloa samaan aikaan. Ja tietysti on väliaikatarjoilua.

Sukka-Finlandiassa neulotaan kilpaa

Jo kaksi kertaa järjestetty Sukka-Finlandia on nopeusneulontakilpailu, johon osallistui tänä vuonna 800 neulojaa. Kilpailijat neulovat sukkia kilpailussa jaettavien ohjeiden mukaan. Kilpailussa on kuusi etappia, joista jokainen alkaa uuden ohjeen julkaisemisella. Kilpailun tulos lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.

Neulekahvila Lentävän lapasen seinällä sukkia.

– Aina tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan ilmestyi jokin etappi, ja osallistujat hakivat ohjeen netistä. Malleissa oli tietyt kriteerit, esimerkiksi että kukkasukassa piti olla 8 kukkaa väritettynä. Sen perusteella jaettiin pisteitä. Kun sukka oli valmis, siitä piti ottaa kuva.

Kilpailun kuvittajana on järvenpääläinen Kristiina Louhi ja kilpailuetappeja suunnittelevat suunnittelijat ympäri Suomea.

Vinkkejä pyörätuolin tuunaamiseen kaivataan

Schildt kehottaa ihmisiä rohkeasti tulemaan paikan päälle.

– Rohkeasti vain tänne neuloskelemaan tai kahvittelemaan. Autetaan jos tuntuu siltä, että tarvitsee apua vaikka pyörätuolin kanssa. Ulko-ovi on aina auki.

Pelkästään sukkaa ei tarvitse kutoa, vaan voi koristella vaikka pyörätuolin pinnat.

– Meille voi tulla antamaan vinkkejä miten voi tuunata oman valtaistuimensa. Tai koristella voi vaikka kyynärsauvan.

”Tänne voi tulla milloin tahansa”

Asiakkaat Annu Lähdesmäki-Latvanen Järvenpäästä ja Marjaana Hakkarainen Tuusulasta treffaavat kerran viikossa Lentävässä Lapasessa. Molemmat kiittelevät paikan yrittäjiä palveluhenkisyydestä.

Neulekahvila Lentävässä lapasessa kaksi naista neulomassa.

– Ilmapiiri on rento. Yrittäjät auttavat asiakkaita tarvittaessa sisätiloihin ja siirtelevät myös sisällä tuoleja ja pöytiä. Aulaan on myös jätetty tilaa, johon voi jättää vaikka lastenvaunut, Hakkarainen sanoo.

– Tänne voi tulla milloin tahansa ja aina on tunne, että on toivottu vieras. Missään muualla en rupeaisi puhumaan vieraille ihmisille, Lähdesmäki-Latvanen sanoo.

– On helppoa keskustella kaikenlaisista asioista samalla, kun neuloo. Tämä on ihana paikka, josta saa aina myös ideoita, Hakkarainen sanoo.

Teksti ja kuvat: Kirsi Tervamäki

Invalidiliiton vuosittaista Helppo liikkua -viikkoa vietetään 13.–17.5.2019. Tänä vuonna teemana on ”Yhdenvertaista palvelua kaikille”. Teemaviikon aikana yrityksiä ja yrittäjiä halutaan muistuttaa aiheesta, jotta kaikki asiakkaat saisivat yhdenvertaista palvelua. Lue lisää Invalidiliiton kotisivuilta >>