Kuvituskuva.
25.3.2022
Kela järjestää ensimmäistä kertaa kuntoutusta vammaisille ja pitkäaikaissairaille yrittäjille tarjoten tukea työhyvinvointiin ja vertaistukeen. Kuntoutukseen pääsy nousi esille Invalidiliiton tekemässä kyselyssä vammaisille ja pitkäaikaissairaille yrittäjille viime syksynä. Tarkemmat ohjeet kuntoutukseen hakemisesta tulevat myöhemmin.

- Hienoa, että kyselyssä esiin noussut tarve kuntoutukseen on nyt toteutumassa. Työhyvinvointi ja vertaistuki on tärkeää vammaisille yrittäjille, Invalidiliiton työelämän ja yrittäjyyden asiantuntija Sinikka Winqvist sanoo.

Kyselyä oli suunnittelemassa myös Kelan ammatillisen kuntoutuksen tiimi ja Suomen Vammaisyrittäjät. Yhteistyö prosessin aikana sujui hyvin.

- On ollut mielenkiintoista olla mukana monimuotoisessa työryhmässä ja tuoda esiin vammaisten yrittäjien työhyvinvointia ja tarvetta oikeanlaiselle kuntoutukselle, Suomen Vammaisyrittäjien jäsen Juha Hentula sanoo.

Kelan kuntoutuspalvelujen ryhmämuotoisen KIILA-kuntoutuskurssin toteuttaa Imatran Liikunta- ja Kuntoutumiskeskus. Suunnittelu on jo aloitettu ja ensimmäinen kurssi alkaa näillä näkymin kesän jälkeen.

- Tässä on ihan mahtava esimerkki siitä, mitä Invalidiliitto ja Suomen Vammaisyrittäjät yhdessä ovat saaneet aikaiseksi! Prosessi oli simppeli ja nyt vammaiset yrittäjät saavat oman KIILA-kuntoutuksen, Vammaisyrittäjien varapuheenjohtaja Riikka Saastamoinen sanoo.

Elinkeinotuesta tarvitaan lisää tietoa

Kyselyssä nousi esiin myös vammaisten ja pitkäaikaissairaiden yrittäjien tietämättömyys elinkeinotuesta, jota Kela ja työeläkeyhtiöt myöntävät ammatillisena kuntoutuksena. Lähes 80 prosenttia vastaajista ilmoitti, ettei ollut kuullut tästä tuesta yrittäjyyden edistäjänä.

Kelan elinkeinotuen kehittäminen vammaisten henkilöiden yrittäjyyden edistämisessä nousi esille myös valtioneuvoston selvityksessä vammaisten henkilöiden yrittäjyydestä ja sen tuesta vuonna 2017. Myös työ- ja elinkeinoministeriön selvitys vammaisten henkilöiden työllistymisen rakenteellisista esteistä vuonna 2020 painotti elinkeinotuen kehittämistä.

- Odotamme näiden selvitystöiden toimeenpanoa, jotta elinkeinotukea kehitettäisiin, Winqvist sanoo.

Winqvist muistuttaa vammaisjärjestöjen roolista vammaisten työelämän ja erilaisten vammojen asiantuntijoina.

- Yritysneuvojien kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä työelämäpalveluja tarjoaviin järjestöihin, jos jokin asia vammaisuudessa mietityttää. Vammaispalvelujen tärkeydestä ja niiden myöntämisestä myös yrittäjyyden mahdollistamiseen velvoittaa myös YK:n vammaissopimus, Winqvist sanoo.

Invalidiliiton kyselyyn vastasi 46 yrittäjää tai yrittäjyyttä suunnittelevaa henkilöä. Lähes puolet vastaajista oli toiminut yrittäjänä yli 10 vuotta ja yli puolet vastaajista oli yksinyrittäjiä, yritysmuotona toiminimi.

Tutustu selvityksiin

Valtioneuvoston selvitys vammaisten henkilöiden yrittäjyydestä ja sen tuesta valtioneuvoston sivuilla.

Työ- ja elinkeinoministeriön selvitys vammaisten henkilöiden työllistymisen rakenteellisista esteistä valtioneuvoston sivuilla.

Lisätietoa: Sinikka Winqvist, työelämän ja yrittäjyyden asiantuntija, Invalidiliitto, sinikka.winqvist@invalidiliitto.fi