ESKE

Esteeton.fi

Esteeton.fi -sivut ovat uudistuneet. Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEn verkkosivut ovat nyt osa Invalidiliiton verkkosivuja.

ESKEn verkostoseminaari 2018

Verkostoseminaarissa saat tietoa esteettömyyden ja saavutettavuuden ajankohtaisista asioista. Seminaari on tarkoitettu eri alojen ammattilaisille kuten suunnittelijoille ja muille rakennusalan toimijoille, opetus-, viestintä- ja kehittämistehtävissä oleville, järjestöjen työntekijöille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Asetus rakennuksen esteettömyydestä tarvitsee soveltamisohjeen

Invalidiliitto lausui ympäristöministeriön laatiman rakennusten esteettömyyttä koskevan ohjeen luonnoksesta. Invalidiliiton mielestä esteettömyysasetuksen soveltamisohje on tarpeellinen. Se selkeyttää asetuksen säännösten soveltamista sekä uudis- että korjausrakentamisessa.

Ari Kurppa

Työskentelen Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEssä esteettömyysasiantuntijana. Koulutukseltani olen diplomi-insinööri. Työtehtäviini kuuluu muun muassa rakennetun ympäristön ja ulkoalueiden esteettömyys sekä sähköisen viestinnän saavutettavuus.

Marika Nordlund

Työskentelen Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEssä vastaavana esteettömyysasiantuntijana. Tehtäviini kuuluu muun muassa esteettömyyteen ja saavutettavuuteen liittyvä vaikuttaminen, viestintä ja kehittäminen sekä ESKEn lähiesimiehenä toimiminen.

Katse kotiin – tietoa toimivasta asumisesta

Opas tarjoaa perustietoa asuntojen esteettömyydestä. Oppaan avulla voi ennakoida tulevia asumistarpeita ja hahmottaa, mitä on hyvä huomioida uutta asuntoa hankkiessa tai nykyisen kodin remonttia suunnitellessa.

Helppo liikkua

Helppo liikkua on Invalidiliiton toiminnallinen kampanja, jossa etsitään paikkoja, joissa on helppo tai hankala liikkua. Helppo liikkua -sivuston karttapalvelu auttaa muun muassa löytämään helpon liikkumisen paikkoja ympäri Suomea.

Esteettömyystietokanta

Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEn ylläpitämä Esteettömyystietokanta sisältää esteettömyyttä käsitteleviä kirjoja, opinnäytteitä, verkkojulkaisuja ja DVD-tallenteita. Materiaalia on julkaistu sekä suomeksi että muilla kielillä.

Esteettömyyskartoittajat

Tiedot ovat kartoittajien itsensä antamat eikä ESKE vastaa tietojen oikeellisuudesta. ESKE ei myöskään vastaa yksittäisen kartoittajan työstä.

Luontoreittien esteettömyyskartoitus

Luontoreittien esteettömyyskartoituksia on tärkeä tehdä, jotta tiedetään kuinka esteettömiä reitit ovat. Kartoitusten tuloksista on hyvä kertoa esimerkiksi kunnan nettisivuilla, jotta retkeilijä voi arvioida, soveltuuko kyseinen reitti juuri itselle ja tarvitseeko hän avustajan tai apuvälineitä mukaan.

ESKEH-kartoituslomakkeet ja -opas

Kartoituslomakkeita käytetään apuna esteettömyyskartoitusta tehtäessä. Lomakkeisiin kirjataan tiedot kohteen esteettömyydestä raportointia varten. Opas on tarkoitettu ohjeeksi esteettömyyskartoituksen suorittajalle sekä ohjeeksi ja tiedonlähteeksi kartoituksen tilaajalle.

Vammaisten Yhdyskuntasuunnittelu-palvelu VYP 1977–2009

VYP perustettiin vuonna 1977. Se takasi vammaisryhmiä edustavien järjestöjen, valtion ja kuntien yhteistyön, kun rakennetusta ympäristöstä poistettiin liikkumis- ja toimimisesteitä eri keinoin. Vammaisten yhdyskuntasuunnittelupalvelu VYP toimi asiantuntijayksikkönä Invalidiliiton yhteydessä vuosina 1982–2009.

Invalidiliiton Esteettömyysprojekti 2005-2008

Esteettömyysprojektin (2005–2008) tavoitteena oli lisätä ja levittää tietoa rakennetun ympäristön esteettömyydestä valikoiduille kohderyhmille sekä luoda koordinoitu toimijaverkosto. Projektin rahoitti Raha-automaattiyhdistys.

ESKEH-projekti 2007-2009

Invalidiliiton ESKEH-projekti (2007–2009) kehitti rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoitusmenetelmän, johon kuuluvat kartoituslomakkeet ja -kriteerit sekä opas kartoituksen suorittamiseen. Projektia rahoittivat RAY (Raha-automaattiyhdistys) ja Helsinki kaikille -projekti.

ESKEn historiaa

Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKE perustettiin vuonna 2009. Tätä ennen Invalidiliitossa tehtiin esteettömyystyötä erilaisissa projekteissa ja VYPin neuvottelukunnassa useiden vuosien ajan.

ESKEH-kartoitusmenetelmä

Esteettömyyskartoitus on työkalu rakennetun ympäristön esteettömyyden nykytilan selvittämiseksi. Invalidiliiton ESKEH-projektissa vuosina 2007–2009 kehitettiin rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoitusmenetelmä (ESKEH).

Luontoliikunta

Jokaisella ihmisellä on yhdenvertainen oikeus luonnossa liikkumiseen sekä luontosuhteen luomiseen, ja sen ylläpitämiseen. Esteetön luontoreitti antaa mahdollisuuden luontoliikuntaan ulkoilijan toimintakykyyn katsomatta.

Pysäkkialue

Pysäkkialueet ovat olennainen osa julkista liikennettä. Kun pysäkkialueet ovat esteettömiä, on kulkuvälineisiin siirtyminen ja niistä poistuminen mahdollista kaikille.

Puisto, levähdyspaikka ja kasvillisuus

Puistot ovat virkistäytymisen ja viihtymisen paikkoja. Puistot koostuvat kasvillisuudesta, ja niiden seassa risteilevistä puistokäytävistä, joiden varrella on tasaisin väliajoin levähdyspaikkoja. Sekä jalankulkuväylien että levähdyspaikkojen pitää olla esteettömiä, jotta ne ovat kaikkien virkistäytyjien käytettävissä.

Leikkipaikka

Esteettömillä leikkipaikoilla luodaan kaikille lapsille yhdenvertaiset mahdollisuudet leikkimiseen yhdessä ja itsenäisesti.