Nainen parvekkeella sähköpyörätuolissa, kuvituskuva.

Parveke

Asuinrakennuksessa asumista palvelevana välttämättömänä tilana pidetään yhtä asuntokohtaista ulkotilaa, kuten parveketta tai terassia, silloin kun sellainen liittyy asuntoon. Parvekkeella tai terassilla tarvitaan tilaa oven avautumiselle, liikkumiseen apuvälineiden kanssa ja oleskeluun.

Parvekkeen tai terassin muoto vaikuttaa oleellisesti sen kalustettavuuteen. Suositeltava vähimmäispinta-ala on 68 m².

Parvekkeen tai terassin ovi

Esteettömyysasetuksen (4 §) mukaan asuinrakennuksen asumista palveleviin välttämättömiin tiloihin kuten parvekkeelle tai terassille johtavan oven ja kulkuaukon vapaan leveyden on oltava vähintään 800 mm. Oven yhteydessä ei saa olla tasoeroa tai kynnystä, ellei se ole ääni-, kosteus- tai muiden vastaavien olosuhteiden vuoksi välttämätöntä. Tällöin kynnys tai tasoero saa olla enintään 20 mm korkea. Pyöristetty tai viistetty kynnys on suorareunaista helpompi ylittää pyörällisillä apuvälineillä

Parveke- ja terassitaso sijoitetaan usein kosteusteknisistä syistä 80120 mm kynnyksen yläpintaa alemmaksi. Silloin kynnys saadaan enintään 20 mm korkeaksi irrotettavan ritilän avulla. Kaiteen korkeuden pitää täyttää käyttöturvallisuusmääräykset ritilääkin käytettäessä. Enintään yhtä asuntoa palvelevan parvekkeen kaide pitää olla vähintään yksi metri ritilän pinnasta mitattuna.

Lisäksi esteettömällä parvekkeella tai terassilla

• on tuulensuojaa
  • lasituksia voi säätää pyörätuolista käsin
  • isoissa lasipinnoissa on kontrastimerkinnät