Nainen parvekkeella sähköpyörätuolissa, kuvituskuva.
Asuinrakennuksessa asumista palvelevana välttämättömänä tilana pidetään yhtä asuntokohtaista ulkotilaa, kuten parveketta tai terassia, silloin kun sellainen liittyy asuntoon. Parvekkeella tai terassilla tarvitaan tilaa oven avautumiselle, liikkumiseen apuvälineiden kanssa ja oleskeluun.

Kulku parvekkeelle tai terassille

Esteettömyysasetuksen (4 §) mukaan asuinrakennuksen asumista palveleviin välttämättömiin tiloihin kuten parvekkeelle tai terassille johtavan oven ja kulkuaukon vapaan leveyden on oltava vähintään 800 mm. Lisäksi oven avaamiseen tarvitaan avautumispuolella vapaata tilaa vähintään 400 mm. Oven yhteydessä ei saa olla tasoeroa tai kynnystä, ellei se ole ääni-, kosteus- tai muiden vastaavien olosuhteiden vuoksi välttämätöntä. Tällöin kynnys tai tasoero saa olla enintään 20 mm korkea. Pyöristetty tai viistetty kynnys on suorareunaista helpompi ylittää pyörällisillä apuvälineillä

Parveke- ja terassitaso sijoitetaan usein kosteusteknisistä syistä 80120 mm kynnyksen yläpintaa alemmaksi. Silloin kynnys saadaan enintään 20 mm korkeaksi irrotettavan ritilän avulla. Kaiteen korkeuden pitää täyttää käyttöturvallisuusmääräykset ritilääkin käytettäessä.

Muoto ja koko

Parvekkeen tai terassin muoto vaikuttaa oleellisesti sen kalustettavuuteen. Suositeltava vähimmäispinta-ala on 6 m².  Tärkeää on että kalusteiden lisäksi parvekkeella tai terassilla mahtuu kääntymään pyörätuolilla (vapaa tila halkasijaltaan vähintään 1300 mm).

Lisäksi esteettömällä parvekkeella tai terassilla

• on tuulensuojaa
  • lasituksia voi säätää pyörätuolista käsin
  • isoissa lasipinnoissa on kontrastimerkinnät