episode-2-items

I-studio jakso 5: Esteetön yhteiskunta on kaikille yhdenvertainen

Mitä tarkoittaa esteetön yhteiskunta on kaikille yhdenvertainen? Miksi esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutuminen on tärkeää? Laajasta aihepiiristä keskustelemassa ESKEn vs. vastaava esteettömyysasiantuntija Johanna Hätönen. Haastattelijana toimii viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki.

Kaikki jaksot
Katja Kuusenmäki ja Laura Andersson i-studiossa.

I-studio jakso 24: Kuntavaalit 2021

Mikä on kevään kuntavaalien merkitys Invalidiliitolle? Minkä asioiden pitäisi muuttua että kunnat tarjoaisivat yhdenvertaista palvelua kaikille kuntalaisille?
kuvassa Katja Kuusenmäki ja Henri Manni

I-studio jakso 23: Kansainvälinen vammaisten päivä

Kansainvälistä vammaisten päivää vietetään jälleen 3.12. Viikon aikana Invalidiliitto ja sen jäsenyhdistykset nostavat esiin vammaisten ihmisten yhdenvertaisen mahdollisuuden osallistua ja elää yhteiskunnassa. Mitä mieltä on ratakelaaja Henry Manni, toteutuuko yhdenvertaisuus vammaisten ihmisten elämässä jo tällä hetkellä?
apuvälinemessut

I-studio jakso 22: Esteetön Suomi -palkinto

Haastateltavina vuoden 2019 Esteetön Suomi -palkinnon saajat arkkitehti Pauno Narjus, LPR-arkkitehdit Oy ja kouluttaja Emilia Mäkiranta, Mainio asenne -palvelukokonaisuuden vetäjä. Kunniamaininnan sai Espoon rantaraitti ja haastateltavana projekti-insinööri Jaana Salo. Palkinnot jaettiin Apuvälinemessujen avajaisten yhteydessä torstaina 7.11.2019 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Haastattelijana Invalidiliiton esteettömyysasiantuntija Ari Kurppa.
kuvassa Katja Kuusenmäki ja Hannu KApanen

I-studio jakso 21: Sopeutumisvalmennus

Mikä on sopeutumisvalmennus? Kenelle tällainen kuntoutus on suunnattu ja maksaako se? Mm. näihin kysymyksiin vastaa Invalidiliiton kuntoutusasiantuntija Hannu Kapanen. Haastattelija Invalidiliiton viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki.
kuvassa Katja Kuusenmäki ja Sinikka Hiekkala

I-studio jakso 20: Invalidiliiton tutkimustoiminta

Mitä tutkimuksella tavoitellaan ja millä tavalla tutkimustieto hyödyttää vammaista henkilöä tai palveluntarjoajia? Entä mikä on ajankohtaista juuri nyt? Kysymyksiin vastaa Invalidiliiton tutkimusjohtaja Sinikka Hiekkala. Haastattelijana Invalidiliiton viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki.
kuvassa Katja Kuusenmäki ja Auli Tynkkynen

I-studio jakso 19: Tuetut lomat

Mitä tarkoitetaan tuetuilla lomilla, kenelle ne on tarkoitettu ja miten sellaista voi hakea? Näihin kysymyksiin vastaa Invalidiliiton koulutussuunnittelija Auli Tynkkynen. Haastattelijana Invalidiliiton viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki.
Sinikka Winqvist
iStudio

I-studio jakso 18: Mitä asioita tulisi nostaa esille vammaisten yrittäjyydestä?

Miten vammaisen tai pitkäaikaissairaan henkilön yrittäjyys eroaa yleisesti yrittäjyydestä? Mitä vammaisen yrittäjän täytyy huomioida yrittäjyydessään, tarvitaanko tukipalveluja, miten ja mistä niitä haetaan? Yrittäjä ja Suomen vammaisyrittäjät ry:n varapuheenjohtaja Maija Aatelo kertoo videolla yrittäjyydestään. Haastattelijana Invalidiliiton hankepäällikkö Sinikka Winqvist.
4H ja osuuskuntayrittäjyys

I-studio jakso 17: 4H ja osuuskuntayrittäjyys

Henri Ihander haastattelee kahta nuorta yrittäjää. Riku Silander toimii 4H-yrittäjänä, jolloin yrittäjän tukena on 4H-yhdistys ja yritysohjaaja. Tuomas Honkonen puolestaan toimii osuuskuntayrittäjänä, jolloin osuuskunta järjestää työtilaisuuksia ja hoitaa byrokratian. Videolla he kertovat millaisia kokemuksia heillä on kertynyt yrittäjyydestä.
Sinikka Winqvist ja Henry Ihander

I-studio jakso 16: Korkeakouluopiskelijan työharjoittelu

Korkeakouluopiskelija Henri Ihander kertoo vammautumisestaan, opinnoistaan ja työharjoittelusta Invalidiliiton Yritystä!-hankkeessa. Miten työyhteisö hyötyy opiskelijan työharjoittelusta ja mitä opiskelija oppii todellisessa työympäristössä. Haastattelijana Invalidiliiton hanke-päällikkö Sinikka Winqvist.
vamy

I-studio jakso 15: Vammaisille yrittäjille oma yhdistys

Suomen Vammaisyrittäjät ry on perustettu. Lappeenrantalainen yrittäjä Juha Hentula haastattelee uuden yhdistyksen puheenjohtaja Tero Kokkoa. Jaksossa selviää, mitä yhdistys tekee ja ketkä voivat siihen liittyä.
Sinikka Winqvist

I-studio jakso 14: Ajankohtaista yrittäjyydestä

Tässä jaksossa käydään läpi yrittäjyyden ajankohtaisia asioita; mitä uutta ja millaisia muutoksia uudet lait tuovat mukanaan yrittäjyyteen. Invalidiliiton hankepäällikkö Sinikka Winqvist haastattelee Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellsténiä.
kuvassa Katja Kuusenmäki ja Marja Pihnala

I-studio jakso 13: Esteetön asiointi

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miten onnistuisit nappaamaan maitopurkin kaupan hyllyltä ostoskoriin, jos istuisit pyörätuolissa tai olisit 120 senttiä pitkä? Kansainvälistä esteettömyyspäivää vietetään torstaina 16.5.2019, jolloin vietetään myös Invalidiliiton Helppo liikkua -viikkoa. Aiheenamme on esteetön asiointi ja vieraana vammaisaktivisti Marja Pihnala. Haastattelijana Invalidiliiton viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki.
kuvassa Katja Kuusenmäki ja Jenni Kuusela

I-studio jakso 12: Vertaistukiperhetoiminta

Tulevat vanhemmat usein toivovat vain, että lapsi on terve – muulla ei niin väliä. Entä jos näin ei olekaan? Miten elämä silloin muuttuu, kun perheeseen syntyy vammainen lapsi? Aiheesta keskustelemassa Invalidiliiton Harvinaiset-yksikön suunnittelija Jenni Kuusela. Haastattelijana Invalidiliiton viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki.
Kuvassa Henry Ihander ja Henry Gustafsson

I-studio jakso 11: Henkilökohtainen apu

Mitä on henkilökohtainen apu ja mikä sen merkitys on vammaiselle ihmiselle? Invalidiliiton lakimies Henrik Gustafsson haastattelee Henri Ihanderia ja hänen avustajaansa Hanna-Mari Råmania.
kuvassa Katja Kuusenmäki ja Helena Skogström

I-studio jakso 10: Kokemustoimijat

Aiheena kokemustoiminta. Mitä kokemustoimijat tekevät ja miten se eroaa vertaistuesta? Kokemustoimintaverkoston suunnittelija ja Invalidiliiton kokemustoimija Helena Skogström kertoo, kenelle tästä toiminnasta on erityisesti hyötyä. Haastattelijana Invalidiliiton viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki.
kuvassa Katja Kuusenmäki ja Maarit Honkasola

I-studio jakso 9: Tule-klubit

Mistä Invalidiliiton TuleApu-hankkeessa ja Tule-klubeissa oikein on kyse? Asiantuntijana TuleApu-hankkeen hankevastaava Maarit Honkasola. Invalidiliiton viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki haastattelee.
Kuvassa Mirva Kiiveri ja Pirkko Kuusela

I-studio jakso 8: Vammaiset ihmiset mukaan kaikkeen päätöksentekoon

Miten vammaisten henkilöiden osallisuutta voitaisiin lisätä. Aihetta käsittelevät vastaava järjestöasiantuntija Mirva Kiiveri ja Invalidiliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Pirkko Kuusela.
kuvassa Katja Kuusenmäki ja Ylva Krokfors

I-studio jakso 7: Vammaisilla on oikeus sujuvaan arkeen

Mitä on vammaisten henkilöiden sujuva arki? Mistä se koostuu ja mitä sen eteen pitäisi tehdä? Aiheesta keskustelemassa Invalidiliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Ylva Krokfors. Haastattelijana viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki.
kuvassa Katja Kuusenmäki, Riitta Saksanen ja Henry Gustavsson

I-studio jakso 6: Apuvälineet ja kuntoutus tukevat toimintakykyä

Mistä laadukas kuntoutus rakentuu? Entä mikä on apuvälineiden ja avustajakoirien merkitys vammaiselle henkilölle? Asiantuntijoina ovat Invalidiliiton lakimies Henrik Gustafsson ja sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Saksanen. Haastattelijana viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki.
kuvassa Katja Kuusenmäki ja Johanna Hätönen

I-studio jakso 5: Esteetön yhteiskunta on kaikille yhdenvertainen

Kuvassa Petri Pohjonen ja Anne Mäki

I-studio jakso 4: Sopivaa työtä kaikille

Aiheena vammaisten ihmisten työllistyminen. Sopivaa työtä kaikille -teemasta keskustelevat Invalidiliiton pääjohtaja Petri Pohjonen sekä liiton koulutus- ja työllisyysasiantuntija Anne Mäki.
Kuvassa Laura Andersson ja Elina Nieminen
iStudio

I-studio jakso 3: Eroon ennakkoluuloista - stop syrjinnälle!

Kolmas jakso käsittelee Invalidiliiton eduskuntavaaliteemoista Eroon ennakkoluuloista - stop syrjinnälle! Aiheesta keskustelemassa Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson sekä liiton lakimies Elina Nieminen.
Kuvassa Jenni Kuusela ja Tanja Lehtimäki

I-studio jakso 2: Harvinaiset-yksikkö

Toinen jakso kertoo Invalidiliiton Harvinaiset-yksiköstä ja se julkaistiin Kansainvälisenä harvinaisten sairauksien päivänä to 28.2. Yksikön suunnittelijat Jenni Kuusela ja Tanja Lehtimäki kertovat, millaista toimintaa ja tapahtumia yksikössä järjestetään ja miksi niihin kannattaa osallistua.
kuvassa Katja Kuusenmäki ja Petteri Pitkänen

I-studio jakso 1: Invalidiliiton Neuvontapalvelut

Kenelle neuvontapalvelut on tarkoitettu? Millaisiin ongelmatilanteisiin sieltä saa apua? Muun muassa näihin kysymyksiin annetaan vastaus ensimmäisessä I-studion jaksossa. Vieraana Invalidiliiton lakimies Petteri Pitkänen ja haastattelijana liiton viestintäasiantuntija Katja Kuusenmäki.