Pöydällä kannettava tietokone, teemuki, vihko ja kynä. Käyttäjästä näkyvissä käsivarsi jossa kello, villatakkia ja sinistä puseroa.

Lisätietoa kursseista ja hakemisesta

Sopeutumisvalmennuskurssit ovat osallistujille maksuttomia. Kustannuksia voi tulla matkoista kurssipaikalle, mutta niihin voi saada tukea Kelasta. Kurssien ohjelma on ryhmämuotoista ja päivittäin ohjattua ohjelmaa on noin kuusi tuntia. Kursseille haetaan sähköisesti tai paperisella lomakkeella.

Kurssit maksuttomia, mahdollisuus matkakorvaukseen

Kurssit ovat osallistujille maksuttomia. Kustannuksia voi tulla matkoista kurssipaikalle. Matkoista kurssipaikalle voit saada Kelan maksaman matkakorvauksen omavastuuosuudella vähennettynä.

Matkakorvauksen hakemiseksi tarvitset terveydenhuollosta saamasi suosituksen (esimerkiksi maininta epikriisissä) kurssille osallistumisesta. Toimita suositus hakemuksen liitteenä, voit liittää sen skannattuna sähköiseen hakemukseen tai postittaa sen.

Majoitus ja ruokailu

Pääsääntöisesti majoittuminen kursseilla on kahden hengen huoneissa, perhekursseilla toki perhehuoneissa, lasten ikä huomioiden. Terveydellisten syiden perusteella voit saada yhden hengen huoneen, tähän tarvitsemme lausunnon esim. hoitavalta lääkäriltä. Toimita lausunto mahdollisimman pikaisesti meille. Jos muusta syystä haluat yhden hengen huoneen, joudut maksamaan lisämaksun itse sekä sopimaan huoneesta suoraan kurssipaikan kanssa. Huomioithan, että yhden hengen huoneita on tarjolla rajallinen määrä.

Kurssiohjelmaan kuuluu täysihoito: aamiainen, lounas, päiväkahvi ja päivällinen. Perhekursseilla on myös iltapala. Erikoisruokavaliot ilmoitetaan kurssille hakiessa.

Kurssien ohjelma

Kurssien ohjelma muodostuu ryhmämuotoisesta toiminnasta. Menetelminä käytetään ryhmäkeskusteluja, alustuksia, pienryhmätyöskentelyä, toiminnallisia ja luovia menetelmiä sekä liikuntaa.

Jokaisen ryhmäläisen panos on yhtä merkittävä, joten on suotavaa että kurssilaiset osallistuvat sovittuun ohjelmaan. Päivittäin ohjattua ohjelmaa on noin kuusi tuntia. Lisäksi kurssilaiset voivat osallistua kurssipaikan järjestämään vapaa-ajan ohjelmaan.

Kurssille hakeminen ja valinnat

Sopeutumisvalmennuskursseille haetaan ensisijaisesti sähköisesti, linkki alempana. Jos et pysty täyttämään sähköistä hakemusta, voit tulostaa ja postittaa hakemuksen meille (lomake ja osoite alempana).

Yleensä hakuaika kursseille päättyy vajaa kaksi kuukautta ennen kurssin alkua. Voit hakea useammalle kurssille. Sähköisesti hakiessasi tee jokaisesta kurssista oma hakemus. Paperisella lomakkeella hakiessasi voit merkitä lomakkeen yläreunaan kaikkien kurssien nimet.

Kurssivalinnasta ilmoitetaan kolmen viikon kuluessa hakuajan päättymisestä. Valintakriteereinä käytetään ensisijaisesti hakemuksessa olevia perusteluja kurssin tarpeesta. Myös kurssilaisten elämäntilanne pyritään huomioimaan, jotta kurssilaiset saisivat parhaan hyödyn kurssista.

Jos olet hakemassa perhe- tai parikurssille, niin jokaisen perheenjäsenen tulee täyttää oma lomake, näin saamme kaikkien tiedot esim. ruokailua varten.

Kaikki kurssit ja ilmoittautumisen löydät täältä (aukeaa uuteen ikkunaan)

Tulostettavan ja postitse laitettavan hakulomakkeen saat tästä.

Postita paperinen hakemus/liitteet osoitteeseen:

Sopeutumisvalmennus
Invalidiliitto ry
70211 Kuopio

Lisätietoja kursseista

Kuntoutusasiantuntija Hannu Kapanen p. 044 4650 555 tai
Suunnittelija Emma Lappi p.044 7650 691
Sähköpostitse: etunimi.sukunimi@invalidiliitto.fi

Sopeutumisvalmennuksen tietosuojaseloste

Tutustu Invalidiliiton sopeutumisvalmennuksen tietosuojaselosteeseen >>

Tästä löydät sopeutumisvalmennuksen suostumus- ja peruutuslomakkeen henkilötietojen käyttöön >>