Toiveena perheellistyminen tapahtuman kuva
Vertaistapaaminen on suunnattu harvinaissairaille, jotka pohtivat lapsitoivetta, kaipaavat tietoa erilaisista vaihtoehdoista (hedelmöityshoidot, adoptio ym.) tai haluavat käsitellä lapsettomuusteemaa vertaisten kesken.

Voinko saada lapsen harvinaisesta sairaudestani huolimatta? Miten sairauteni vaikuttaa hedelmällisyyteen, raskauteen ja lapsen saantiin? Voiko sairaus periytyä? Oletko pohtinut lapsettomuutta? Näitä asioita käsittelemme ja pohdimme harvinaissairaille aikuisille suunnatussa vertaistapaamisessa. Tapaaminen tarjoaa vertaistukea, mahdollisuuden keskusteluun ja kokemustenvaihtoon lapsitoive - teeman ympärillä. Tapaamisessa kuulet niin asiantuntijoita kuin kokemuspuhujien omakohtaisia kokemuksia aiheesta.

Tapaamisen asiantuntijat:

• Harvinaissairaudet ja perheellistyminen, Varpu Ranta LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri (HUS lisääntymislääketieteen yksikkö)
  • Tietoa adoptiosta, Jenny Nyman Ahokas, toiminnanjohtaja Adoptioperheet ry
  • Vammaisten naisten yhdistyksen tarjoama tuki lapsettomuuteen, Jaana Tiiri, järjestöasiantuntija Rusetti ry

Aika: 24.-26.5.2024

Paikka: Ikifit Apila, Reumantie 6 Kangasala

Kohderyhmä: Harvinaista sairautta sairastavat, jotka pohtivat perheellistymistä ja kaipaavat tukea asian käsittelyyn. Tapaamiseen voi osallistua yksin tai kumppanin kanssa. Tapaamiseen osallistuminen ei edellytä Invalidiliiton jäsenyyttä.

Hinta: Tapaamisen omavastuu on 80 € per henkilö. Omavastuu sisältää kahden yön majoituksen kahden hengen huoneissa ja ohjelman mukaiset ruokailut. Matkakuluja emme valitettavasti voi korvata.

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu tapaamiseen linkin kautta. Ilmoittautumisaika tapaamiseen päättyy 7.5. Ilmoittautuessasi tapaamiseen, sitoudut noudattamaan Invalidiliiton turvallisen tilan ohjeita.

Lisätietoja: Jenni Kuusela, p. 0447650410 tai jenni.kuusela@invalidiliitto.fi

Järjestämme tapaamiset esteettömissä tapahtumapaikoissa ja pyrimme huomioimaan mahdollisimman hyvin osallistujien erityistarpeet, joista on ilmoitettu järjestäjälle etukäteen. Tapaamisessa on yksi yleisavustaja, joka voi auttaa pienissä avuntarpeissa (mm. ruoan ottaminen, tavaroiden kantaminen). Mikäli tarvitset avustusta henkilökohtaisissa toimissa (kuten pukeutuminen, wc-käynnit), otathan mukaan oman avustajan. Henkilökohtaisesta avustajasta emme veloita omavastuuosuutta.