Kansainvälinen vammaisten päivän 2020 tapahtuma. Kuvituskuva.

Kansainvälinen vammaisten päivä

Invalidiliitto ja sen jäsenyhdistykset viettävät kansainvälistä vammaisten päivää 3. joulukuuta, jolloin juhlistamme vammaisten ihmisten yhdenvertaista oikeutta osallistua yhteiskuntaan.

Tule mukaan juhlimaan Kansainvälistä vammaisten päivää!

Invalidiliitto järjestää 3.12.2020 klo 16-17:30 tapahtuman, jossa juhlistamme vammaisten ihmisten yhdenvertaista oikeutta osallistua yhteiskuntaan. Tapahtuma järjestetään digitaalisesti, Teams-kokouksena.

Psykologi, fil.lis. Pirkko Lahti pitää ensin juhlapuheen otsikolla ”Juhlimme yhdessä kansainvälistä vammaisten päivää”. Nostamme myös virtuaalisesti maljat juhlapäivän kunniaksi. Varaa viereesi jo ennen tapahtumaa esimerkiksi kahvimuki tai mehulasi maljannostamista varten.

Juhlapuheen herättämistä ajatuksista ja päivän teemasta keskustelevat Rusetti ry:n varapuheenjohtaja Marja Pihnalan johdolla Aspa-säätiön hankepäällikkö, yhdenvertaisuusaktiivi Milla Ilonen ja Invalidiliiton tsemppilähettiläs, paralympiamitalisti Henry Manni. Tapahtuman osallistujat voivat myös esittää kysymyksiä ja kommentteja.

Linkki Teams-tapahtumaan.

Jos koronatilanne mahdollistaa fyysiset kokoontumiset, yhdistykset voivat alueelliset ja valtakunnalliset turvallisuuskysymykset huomioiden järjestää jäsenilleen "katsomon" yhdistyksen tiloissa, jonka jälkeen jäsenet voivat keskustella tapahtuman herättämistä ajatuksista.

Lyhyet Teams-kokousohjeet (pdf).

Vuoden tukipilari palkitaan

Invalidiliiton jäsenyhdistykset voivat palkita jäsenistönsä joukosta Vuoden tukipilarin, joka on esimerkillisellä tavalla jaksanut tukea ja kannustaa muita korona-aikana.

Yhdistystoiminta ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen on tärkeää

Pitkittynyt koronatilanne aiheuttaa huolta ja ahdistusta. Emme voi enää tavalliseen tapaan kokoontua kasvokkain ja liian moni jää yksin. Haastavassa tilanteessa on kuitenkin tärkeää, että ketään ei jätetä yksin ja pidämme yhteyttä uusilla tavoilla. Yhdistystoiminta on tärkeä voimavara jäsenille, jossa voi saada tukea ja voimaa toisista ihmisistä. Yhdistyksissä tehdään myös paljon arvokasta vapaaehtoistyötä. Voimaantumista voi saada myös yhteiskunnallisesta osallistumisesta, kuten esimerkiksi asettumalla ehdokkaaksi ja käymällä äänestämässä kevään kuntavaaleissa.

Invalidiliitto nostaa esille päivän aikana yhteiskunnallisen vaikuttamisen tärkeyden ja muistuttaa, että on tärkeää, että vammaiset ihmiset asettuvat kevään kuntavaaleissa ehdokkaiksi ja käyvät äänestämässä.