piirroskuva vammaisista joita kiusataan. kuvituskuva.
Autolle oli tehty ilkivaltaa taloyhtiön pysäköintipaikalla, joka oli varattu liikuntarajoitteisille. Auton omistaja uskoi, että ilkivalta liittyi hänen vammaansa... Henkilöä nimiteltiin julkisessa Facebookryhmässä hänen vammaisuutensa takia... Haluatko tietää, mitä voit tehdä, jos kohtaat vihapuhetta tai viharikoksia? Osallistu koulutukseen.

Oletko joskus epäillyt joutuneesi viharikoksen kohteeksi? Tai oletko kohdannut häirintää tai vihapuhetta vammasi vuoksi? Tarvitsetko lisätietoa, mitä tilanteessa kannattaa tehdä?

Osana oikeusministeriön koordinoimaa Tiedolla vihaa vastaan -hanketta järjestetään yhteistyössä Invalidiliiton kanssa koulutus häirinnästä, vihapuheesta ja viharikoksista vammaisille henkilöille. Koulutusten tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja kannustaa ilmoittamaan viharikoksista – kenenkään ei tarvitse jäädä asian kanssa yksin.

Aika: keskiviikko 19.5.2021 kello 16.00-18.30.

Paikka: Teams

Ilmoittautuminen: Ilmoittauduthan koulutukseen 13.5.2021 mennessä sähköpostitse osoitteeseen milla.aaltonen@om.fi. Koulutuksen osallistujamäärä on rajattu.

KOULUTUKSEN OHJELMA

16.00   Tervetuloa: koulutuksen avaus ja tavoitteet

16.10   Viharikokset ja vihapuhe: mitä ne ovat?
             Milla Aaltonen, hankepäällikkö, oikeusministeriö ja

Sanna Leppäjoki-Tiistola, järjestöasiantuntija, Invalidiliitto

• Millaisia vaikutuksia häirinnällä, vihapuheella, syrjinnällä ja viharikoksilla on? Mistä ne voi tunnistaa? Minne niistä voi ilmoittaa? Millaisia viharikoksia vammaisiin henkilöihin yleensä kohdistuu? Millaisia erityispiirteitä niillä on?

17.15    Tauko

17.30    Näkökulmia ja tukea:

• Uhrien palvelut: Rikosuhripäivystys, Marjo Pahkala
  • Poliisin työ: sisäministeriö, Emilia Hämäläinen
  • Vihatekojen raportoinnin työkalu, Anti-Racist Forum, Akunna Onwen

18.20               Loppusanat

Lisätiedot:

järjestöasiantuntija Sanna Leppäjoki-Tiistola, sanna.leppajoki-tiistola@invalidiliitto.fi, puh. 0447650579

hankepäällikkö Milla Aaltonen, milla.aaltonen@om.fi, puh. 02951 50061