Kuvituskuva.
Sosiaali- ja terveysministeriö ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) järjestivät yhteistyössä keväällä 2021 kuulemistilaisuuksia vammaispalvelulainsäädännön uudistamiseen liittyen.

Invalidiliitto osallistui jokaiseen kuulemistilaisuuteen ja esitti kirjallisen lausunnon kulloinkin käsiteltävästä aiheesta.

Invalidiliiton kirjalliset lausunnot vammaispalvelulainsäädännön uudistuksen kuulemistilaisuuksissa

15.2.2021 kuulemistilaisuuden aiheena oli vammaispalvelulain soveltaminen, asuminen, lasten asuminen ja esteettömän asumisen tuki. Invalidiliiton kirjallinen lausunto löytyy liiton kotisivuilta.

24.3.2021 kuulemistilaisuuden aiheena on henkilökohtainen apu, valmennus ja tuki. Invalidiliiton kirjallinen lausunto löytyy liiton kotisivuilta.

19.4.2021 kuulemistilaisuuden aiheena on liikkumisen tuki ja taloudellinen tuki.   Invalidiliiton kirjallinen lausunto löytyy liiton kotisivuilta.

19.5.2021 kuulemistilaisuuden aiheena on lyhytaikainen huolenpito ja päiväaikainen toiminta. Invalidiliiton kirjallinen lausunto löytyy liiton kotisivuilta.

8.6. ja 14.6.2021 pykäläluonnosten esittely tilaisuuksien ensimmäisessä tilaisuudessa aiheina on lain tarkoitus, soveltamisala, henkilökohtainen apu, valmennus ja tuki sekä tuettu päätöksenteko ja jälkimmäisessä tilaisuudessa asumisen tuki, lyhytaikainen huolenpito, päiväaikainen toiminta, lliikkumisen tuki sekä taloudellinen tuki. Invalidiliiton kirjalliset lausunnot löytyvät liiton kotisivuilta.