Vaaleahiuksinen tyttö seuraa opetusta pulpetissa.
22.10.2019
Onnistunut vaikuttaminen vai vaikuttava onnistuminen? Invalidiliiton nuoret vaikuttajat eri puolilta Suomea kokoontuivat lauantaina 19.10. Allianssi-talolle koulutus- ja suunnittelupäivään pohtimaan onnistunutta vaikuttamista ja siihen liittyviä teemoja. Päivä oli täynnä hyviä puheenvuoroja, erilaisia mielipiteitä ja tulevan vuoden 2020 pohdintaa.

Pitää herättää tunteita, puhua asiaa, osata otsikoida ja tiivistää asiansa. Kaiken kaikkiaan onnistunut vaikuttaminen vaatii työtä. Virva Viljanen, Allianssin osallisuuden asiantuntija, kertoi nuorille parhaat vinkkinsä vaikuttamiseen. Päivän aikana laadittiin myös mielipidekirjoituksia Invalidiliiton viestintäjohtaja Sinikka Rantalan opastuksella. Jo nuorten valitsemat kirjoitusten aiheet kertoivat siitä, että vaikuttamiskentällä on paljon työtä vammaisuuteen liittyen.

Mielipidekirjoituksissaan nuoret pohtivat, ovatko he joidenkin silmissä huonompia työntekijöitä. Näkeekö työnantaja työntekijän vai ainoastaan pyörätuolin? Nähdäänkö vammainen ainoastaan rajoitteiden kautta vai osataanko nähdä ihminen, se ihan tavallinen nuori.

Nuorten ääni esiin

Koulutuspäivän aikana puhujat kertoivat, miten nuoret pääsevät vaikuttamaan eri järjestöissä, kuten partiossa tai Setassa. Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö Vamlasin nuoret olivat päivässä mukana kertomassa omia kokemuksiaan vaikuttajaryhmässä toimimisesta. Tärkeänä nuorten mieleen jäi kouluvierailu, jossa he pääsivät puhumaan siitä, miten sairaus tai vamma voi vaikuttaa elämässä. Myös tasa-arvovaltuutetun kanssa käydyt keskustelut koettiin merkittäviksi.

– Aina opin uutta tavatessani näitä äärettömän fiksuja nuoria, toteaa nuorten vaikuttamistoiminnasta Invalidiliitossa vastaava Sanna Saarimaa.

– He tekevät paljon vaikuttamistyötä tuodessaan esiin omia ajatuksiaan ja asioitaan, osa blogien ja somejulkaisujen kautta, osa kokemustoimijana, osa omalla esimerkillään arjessa.

Nuoret suunnittelivat myös ensi vuoden vaikuttamistoimintaa. Tulevana vuonna Invalidiliiton nuoret haluavat kertoa kokemuksiaan eduskuntavierailulla. He haluavat tehdä työtä sen eteen, että vammaiset nuoret uskaltavat hakea heitä kiinnostavaan koulutukseen. He toivovat voivansa ohjeistaa opinto-ohjaajia kuuntelemaan enemmän vammaisia nuoria ja heidän toiveitaan.

Yhtenä tärkeänä tavoitteena on myös onnistua tuomaan esiin kaikkialla näkökulmaa siitä, että vammaiset nuoret ovat aivan tavallisia nuoria muiden joukossa.