2.6.2021
Reilusti yli vuoden verran on Invalidiliitossa valmistauduttu kuntavaaleihin. Liitto on tuonut vammaispoliittisia teemoja niin ehdokkaiden tietoon kuin julkiseen keskusteluunkin.

- Valmistautumista on tehty huolella niin henkilöstön keskuudessa kuin luottamushenkilöiden ja jäsenistön näkemyksiäkin kysellen. On mietitty vaaliteemoja ja sosiaalisen median sisältöjä, järjestetty virtuaalitapahtumia. Mielipidekirjoituksia on laadittu ja puolueiden vaaliohjelmia analysoitu, kertoo yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson.

Tutustu Invalidiliiton Miten vammaiset huomioidaan kuntavaaliohjelmissa? -nettiuutiseen liiton kotisivuilla.

Lue Invalidiliiton Helsingin Sanomien mielipidekirjoitus.

Invalidiliitto on yhdessä kansanedustajista kootun ryhmän kanssa kannustanut vammaisia ihmisiä ryhtymään ehdokkaaksi.

- Omalle jäsenistöllemme olemme tarjonneet monenlaista taustatukea ehdokkuuteen. Järjestimme koulutuksia, annoimme blogialustan ehdokkaiden käyttöön, nimet on listattu niin verkkosivulle kuin jäsenlehteenkin. Lisäksi parikymmentä kuntapolitiikassa kokenutta invalidiliittolaista ryhtyi mentoriksi uudemmille tulokkaille, sanoo Andersson.

Invalidiliiton sosiaalisen median kanavilla vaalit ovat näkyneet runsaasti. Erityisesti Facebookissa ja Twitterissä on jaettu vaaleihin liittyvää aineistoa. Eri puolilla Suomea julkaistavissa sanomalehdissä on julkaistu Invalidiliiton mielipidekirjoituksia, joissa käsitellään vammaisten kannalta keskeisiä kuntavaaliteemoja.

Lue Invalidiliiton Politiikan tekeminen on yhteistyötä -nettiuutinen, jossa Kaksi kokenutta invalidiliittolaista, Reino Kokkola Savitaipaleelta ja Teuvo Kalso Imatralta kertovat vinkit uusille kuntavaaliehdokkaille.

Kaikki Invalidiliiton kuntavaalimentorit löytyvät liiton sivuilta.

Tutustu kuntavaaliehdokkaina oleviin Invalidiliiton jäsenyhdistysten varsinaisiin jäseniin.

Lue miten kahdeksaa eri puoluetta edustavat kansanedustajat kannustivat vammaisia ihmisiä mukaan vaaleihin.

Koulutusta tarjolla

Koulutusta Invalidiliitto on järjestänyt kevään kuluessa pariin otteeseen. Helmikuinen neliosainen koulutuspaketti oli suunnattu omien jäsenyhdistysten ehdokkaille ja toukokuinen koulutusilta oli kaikille ehdokkaille avoin. Parikymmentä innokasta osallistui kumpaankin kokonaisuuteen.

- Koulutuksista saatiin erinomaista palautetta. Osanottajat toivoivat, että järjestäisimme tulevaisuudessakin vastaavanlaisia tilaisuuksia ja näin aiomme tehdä, sanoo Andersson.

Lue lisää Invalidiliiton helmikuussa järjestetystä kuntavaaliehdokaskoulutuksesta.

Tutustu myös Invalidiliiton toukokuussa järjestettyyn kaikille avoimeen kuntavaaliehdokaskoulutukseen.

- On tärkeää, että järjestötoimijat ovat päättäjien tavoitettavissa myös vaalien välillä. Kerromme mielellämme vammaisten ihmisten kannalta tärkeistä asioista valtuutetuille ja muille luottamushenkilöille, jotta he voivat tehdä päätöksiä, jotka edistävät yhdenvertaisuutta, esteettömyyttä ja osallisuutta.

Lisäksi Invalidiliiton nuoret vaikuttajat järjestivät ehdokaspaneelin, jossa keskusteltiin erityisesti nuorille vammaisille tärkeistä aiheista.

Äänestämään!

Invalidiliitto kerää näissäkin vaaleissa tietoa siitä, miten hyvin esteettömyys toteutuu äänestyspaikoilla. Lisäksi liitto on muistuttanut moneen otteeseen siitä, että toimintaesteisillä ihmisillä on mahdollisuus kotiäänestykseen. Anna palautetta äänestyspaikkojen esteettömyydestä 20.6. mennessä.

Kunnissa tehdään jatkuvasti vammaisten ihmisten hyvinvointiin vaikuttavia päätöksiä. Kuntavaaleissa valitaan ne henkilöt, jotka linjaavat asioita valtuustoissa ja lautakunnissa seuraavan nelivuotiskauden ajan. Ei ole merkityksetöntä, mille puolueelle ja minkälaiselle henkilölle ääni menee.

Toivottavasti tuloslaskennan päätyttyä voidaan todeta, että valtuustoihin on äänestetty runsaasti sellaisia ehdokkaita, jotka haluavat edistää Invalidiliiton tavoitetta “yhdenvertaista palvelua kaikille”.

Kaikki Invalidiliiton kuntavaalisisältö löytyy liiton sivuilta.