kuvassa joku käyttää paperileikkuria
5.4.2019
Helsingin Sanomat (23.3.) analysoi työllisyysasteen nostamisen keinoja. Kirjoituksessa käsiteltiin niitä vaihtoehtoja, joita tuleva hallitus pääsee pohtimaan yrittäessään nostaa työllisyysastetta 72 prosentista 75 prosenttiin.

Jutussa unohdettiin vammaiset ja osatyökykyiset työntekijät. Työttömissä työnhakijoissa on vähintäänkin noin 30 000 osatyökykyisen henkilön potentiaali.

Jos mukaan lasketaan vielä työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneet, joilla olisi vielä haluja osallistua työelämään, puhutaan jo arvioiden mukaan noin 60 000 henkilöstä. Tämän potentiaalisen joukon työelämään saamiseksi meillä on myös jo olemassa useita keinoja, joiden tehokkaampi ja vaikuttavampi käyttö nostaisi näiden henkilöiden työllisyysastetta.

Tällä hetkellä valitettavasti julkinen taho usein ostaa valmennuksia, jotka eivät vastaa yksilöllisiin tarpeisiin.

Tällöin työllistämistoimenpiteet eivät ole vaikuttavia. Tarvitaan yksilöllistä palvelutarpeen kartoitusta ja työnhakijoiden henkilökohtaista kohtaamista.

Edellä mainittujen asioiden lisäksi seuraavan hallituksen on kuitenkin aktiivisesti myös etsittävä uusia keinoja vammaisten ja osatyökykyisten henkilöiden työllisyysasteen nostamiseksi.

Anne Mäki, asiantuntija, koulutus ja työelämä, Invalidiliitto ry
Laura Andersson, yhteiskuntasuhdejohtaja, Invalidiliitto ry

Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomien mielipidepalstalla 5.4.2019.