kuva sari mukkalasta

Sari Mukkala, Oulu

Diagnoosi: Täydellinen selkäydinvamma (paraplegia), skolioosi, migreeni ja kilpirauhasen monikyhmystruuma.

Olen kahden pienen lapsen rakastava äiti, puoliso, rento ammatinharjoittaja (kauneudenhoitoala, koulutus myös suunnitteluassistentiksi), omakotitalollinen ja kahden koiran leppoisa omistaja. Tällä hetkellä vaikutan oman vammaisjärjestöni Selkäydinvammaiset Akson ry:n koulutettuna vertaistukihenkilönä, Invalidiliitto ry:n kouluttamana kokemustoimijana sekä Kynnys ry:n SAMAT-toiminnan vertaisohjaajana vammaisille ja pitkäaikaissairaille äideille. Vapaa-aikaani kuuluu myös puolitosissaan pyörätuolikilpatanssi.

Kokemustoimijana kerron mm.
- vammautuminen lapsuusiässä
- esteettömyys
- erityisliikunta ja liikunnan kokonaisvaltainen vaikutus
- äitiys ja liikuntarajoite
- potilas/asiakasnäkökulman esiintuominen

Kokemustoimijuus | kokemusasiantuntijuus

Kokemustoimijatoiminnassa hyödynnetään kokemustietoa eri alojen opetuksessa tai ammattilaisten täydennyskoulutuksessa. Yhä useammin kokemustoimijat osallistuvat myös sosiaali- ja terveysalalla palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen. He voivat olla mukana esimerkiksi työryhmissä, jossa kehitetään hoitopolkuja tai arvioidaan palveluja.

Järjestökoulutus

Koulutustemme tavoitteena on edistää toimintakyvyltään erilaisten ja fyysisesti vammaisten ihmisten oikeuksien toteutumista arjessa. Tarjoamme kursseja, seminaareja, verkkokursseja, webinaareja sekä tilauskoulutusta eri kohderyhmille. Lisäämme tietoisuutta vammaisuudesta sekä ylläpidämme ja uudistamme järjestön toimintavalmiuksia.