Esteettömyystietokanta

Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEn ylläpitämä Esteettömyystietokanta sisältää esteettömyyttä käsitteleviä kirjoja, opinnäytteitä, verkkojulkaisuja ja DVD-tallenteita. Materiaalia on julkaistu sekä suomeksi että muilla kielillä.

Esteettömyystietokannassa  on tällä hetkellä yli 1200 julkaisua. Vanhin julkaisu on vuodelta 1961 ja uutta aineistoa lisätään jatkuvasti.

Tietokanta on tarkoitettu kaikille esteettömyydestä, sen historiasta, nykytilasta ja tulevaisuudesta kiinnostuneille. Tietokannassa oleva fyysinen aineisto sijaitsee kolmessa eri paikassa, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEssä, Helsingin rakennusvirastossa sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella, joissa voit käydä paikan päällä lukemassa julkaisuja. Elektronisessa muodossa olevia julkaisuja voit lukea vaikka omalta kotikoneelta. Julkaisuja ei anneta kotilainaan.

Haun etusivulla voit hakea aineistoja vapaatekstihakuna tai esimerkiksi julkaisun nimen tai tekijän perusteella. Hakusanoina voit käyttää asiasanoja, joita voit tarkastella klikkaamalla yläreunassa näkyvää Asiasanat-linkkiä. Lista julkaisijoista löytyy Julkaisijat-linkin takaa.

Aineisto, jonka sijaintipaikka on

• ESKE/Invalidiliitto, sijaitsee ESKEssä.
  • HKR, sijaitsee Helsingin kaupungin rakennusvirastolla
  • THL, sijaitsee Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella.

Jos haluat hakea vain HKR:ssä olevaa aineistoa, valitse vapaatekstihaku ja laita hakukenttään seuraavat kolme sanaa: KK TAI AR. Tällöin haku kohdistuu vain HKR:n käsikirjastossa (KK) tai arkistossa (AR) olevaan aineistoon. THL:n aineisto löytyy valitsemalla vapaatekstihaku ja laittamalla hakukenttään: HL.

Lisää hakuohjeita löydät klikkaamalla Ohje-linkkiä.

Kun haluat päästä lukemaan julkaisuja, ota yhteyttä suoraan niiden sijaintipaikkaan.

Tietokannan on ESKEssä koonnut informaatiotutkimuksen opiskelija Marja Seppänen Oulun yliopistosta vuonna 2016. Tietokannan tilaajana on ollut Helsingin kaupunki.

Vinkkejä tietokantaan lisättävistä julkaisuista voi lähettää osoitteeseen eske@invalidiliitto.fi

ESKE: eske(at)invalidiliitto.fi
Helsingin kaupungin rakennusvirasto: Pirjo Tujula pirjo.tujula(at)hel.fi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: Päivi Nurmi-Koikkalainen paivi.nurmi-koikkalainen(at)thl.fi