Esteettömyystietokanta

Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEn ylläpitämä Esteettömyystietokanta sisältää esteettömyyttä käsitteleviä kirjoja, opinnäytteitä, verkkojulkaisuja ja DVD-tallenteita. Materiaalia on julkaistu sekä suomeksi että muilla kielillä.

Esteettömyystietokannassa  on tällä hetkellä yli 1200 julkaisua. Vanhin julkaisu on vuodelta 1961 ja uutta aineistoa lisätään jatkuvasti.

Tietokanta on tarkoitettu kaikille esteettömyydestä, sen historiasta, nykytilasta ja tulevaisuudesta kiinnostuneille. Sen ensisijainen tarkoitus on kertoa olemassa olevista julkaisuista ja tietokannan kautta saat elektronisessa muodossa olevat julkaisut helposti käyttöösi. Tietokannassa oleva fyysinen aineisto sijaitsee kolmessa eri paikassa, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEssä, Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimialan tiloissa sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella. Painetut julkaisut eivät pääsääntöisesti ole vapaasti käytettävissä, eikä julkaisuja anneta kotilainaan.

Haun etusivulla voit hakea aineistoja vapaatekstihakuna tai esimerkiksi julkaisun nimen tai tekijän perusteella. Hakusanoina voit käyttää asiasanoja, joita voit tarkastella klikkaamalla yläreunassa näkyvää Asiasanat-linkkiä. Lista julkaisijoista löytyy Julkaisijat-linkin takaa.

Aineisto, jonka sijaintipaikka on

• ESKE/Invalidiliitto, sijaitsee ESKEssä.
  • HKR, sijaitsee Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimialan tiloissa.
  • THL, sijaitsee Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella.

Lisää hakuohjeita löydät klikkaamalla Ohje-linkkiä.

Jos haluat päästä lukemaan painettuja julkaisuja, ota yhteyttä suoraan niiden sijaintipaikkaan. Huom! Helsingin kaupungin rakennusviraston käsikirjasto ei ole ulkopuolisten käytettävissä.

Tietokannan on ESKEssä koonnut informaatiotutkimuksen opiskelija Marja Seppänen Oulun yliopistosta vuonna 2016. Tietokannan tilaajana on ollut Helsingin kaupunki.

Vinkkejä tietokantaan lisättävistä julkaisuista voi lähettää osoitteeseen eske@invalidiliitto.fi

ESKE: eske(at)invalidiliitto.fi
Helsingin kaupungin rakennusvirasto: Pirjo Tujula pirjo.tujula(at)hel.fi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: Päivi Nurmi-Koikkalainen paivi.nurmi-koikkalainen(at)thl.fi